charlottecronquist

Onsdagslistan: Fem sätt att lyssna bättre till en ledsen person.

Hur bra är du på att lyssna? Hör du verkligen vad andra säger… eller hör du bara vad de säger? Här är några tips för dig som vill bli en...



Hur bra är du på att lyssna?
Hör du verkligen vad andra säger… eller hör du bara vad de säger?
Här är några tips för dig som vill bli en bättre lyssnare.


De här lyssnartipsen har jag lånat fårn sheknows.com och sedan gjort om dem till mina egna. I ursprungsversionen är de riktade i första hand till kvinnor – men jag för min del tycker att det är lika viktigt att män tränar på att verkligen lyssna.
För handen på hjärtat, hur många gånger har du varit med om att delta i två parallella dialoger, där ingen egentligen lyssnar på varandra, utan mest använder den egna tystnaden för att ladda om bössan och invänta sin tur.
Jag kan i alla fall säga att jag har gjort det många, många gånger. (Och inte är jag särskilt stolt över det…, men så är det bara.)
Just detta handlar om att lyssna i en situation där någon verkar vilja berätta något som kanske är lite svårt att få över läpparna.


Låt den andre prata.
Det kanske verkar uppenbart, men många är inte vana vid att lyssna på någon annan utan att avbryta och börja berätta en egen historia eller komma med sina egna åsikter. Innan du erbjuder dig att ge goda råd (jag vet, det kan vara svårt) ge personen tid att berätta hela sin hostira (du kanske behöver ta några djupa andetag för att klara det).


Låt bli att döma.
Det kanske är svårt för den du pratar med att öppna sig, så om han eller hon börjar berätta hemligheter eller något som verkar vara svårt att säga – låt bli att döma honom eller henne. Även om du har en tanke om vad det är som gör personen upprörd, kan en kommentar från din sida göra det värre. Var där som en kärleksfull lyssnare!


Säg att du kan ge råd, men bra om personen vill.
Vi är ofta snabba till att ge andra personer råd. Som om vi vet hur de ska leva sina liv. Vi ger ofta råd i bästa välmening. Men tänk dig för innan du börjar ge råd. Det är bättre att du har ett coachande förhållningssätt och ställer frågor, än att ge råd. Men givetvis kan du erbjuda dig att ge råd – men acceptera om personen inte vill ta emot dem just nu.


Var positiv.
Om personen du talar med är ledsen, sur, på dåligt humör eller lite nedstämd, så försök att vara en positiv lyssnare. Istället för att låta personen ägna sig åt allt för mycket självömkan, kan du försöka lyfta fram positiva saker: Vad hon eller han er bra på? Vad som har gått bra under senare tid?


Flytta inte fokus till dig.
Något av det mest frustrerande som finns när jag försökt lätta mitt hjärta är att den andra personen tar över. Jag kommer till honom eller henne för att jag är ledsen och vill bli lyssnad till och så bara minuter senare handlar det om den andra personen. Eller så börjar lyssnaren berätta egna histoirer för att visa sin sympati. Detta är inte rät ögonblick – se till att personen som är ledsen och behöver stöd är i fokus. Lyssna aktivt!

Related

lyssna 220555256946805730

Skicka en kommentar Default Comments

  1. ahh jag har nog en del dålig lyssnare - tendenser. Jag ska använda dina råd och bli bättre!

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item