charlottecronquist

Lördagsövning: Bli medveten om dina känslor

I många år var jag ganska avstängd från mina känslor. Jag visste helt enkelt inte vad jag kände i olika situationer. Ett bra sätt att komm...



I många år var jag ganska avstängd från mina känslor.
Jag visste helt enkelt inte vad jag kände i olika situationer.
Ett bra sätt att komma i bättre kontakt med dig själv, är att faktiskt bli mer medveten om vad du känner.
Därav dagens lördagsövning.

Det blir lättare att ha en djup relation med andra om du blir medveten om vad du känner och kan dela med dig av det till andra. Annars kan de få känslan av att du ”gömmer” dig eller inte bryr dig. ”Men berätta vad du kände när hon gjorde slut!”

Om du är tränad till att inte känna, till exempel för att du som barn fått höra ”stora killar gråter inte”, kan det ta lite tid innan du lyckas identifiera dina känslor.
Ta små steg och bli glad varje gång du lyckats fånga en känsla.

Den här övningen har Gary Chapman, han med 5 love languages, inspirerat mig till.
Du behöver ha någonting att anteckna i.

1. Stanna till tre gånger om dagen och fråga dig: Vilka känslor har jag känt de tre senaste timmarna.

2. Var specifik. Gå tillbaka till situationer du varit med om och identifiera känslan. Till exempel: 

När jag skulle köpa kaffe var det kö och jag fick vänta länge. Känsla: Irritation.
När jag mötte Javier tyckte han att jag var snygg i håret. Känsla: Glädje.
När jag ringde hem var det ingen som svarade. Känsla oro.

3. Gör två kolumner. I den vänstra skriver du händelse och i den högra känsla
Händelse                       Känsla
Kaffekö                          Irritation
Snygg                             Glädje
Inget svar                       Oro

4. Om du gör det här tre gånger om dagen kommer du att bli mer medveten om dina känslor och det blir också lättare att berätta vad du känner för din omgivning. Kom ihåg att känslor varken är bra eller dåliga, de är bara psykologiska svar på saker som händer dig i livet.

5. Lycka till.




Related

lördagsövning 63895966019082682

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item