charlottecronquist

Mötesplatser i Malmö.

Vad roligt att det börjar dyka upp så många kreativa mötesplatser i Malmö. På en vecka har jag deltagit i tre. Alla är ledda av kvinnor, u...



Vad roligt att det börjar dyka upp så många kreativa mötesplatser i Malmö.
På en vecka har jag deltagit i tre.
Alla är ledda av kvinnor, undrar om det är en tillfällighet?

I fredags var vi ett femtiotal slamrande, samtalande, skrattande gäng som samlades i S:t Gertruds salonger. Merparten av oss var kvinnor, men där fanns också en handfull män. Där fanns allt från Adina ”Human Scanner” Ståhle till professor Ingrid Tollgerdt Andersson som forskat om vad som skapar passion i arbetslivet.

Det vi hade gemensamt är att vi är med – och aktiva - på Facebook. Och vi tycker att det är roligt att träffas och nätverka i verkliga livet. Jag sålde ett exemplar av Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft och fick ett par nya deltagare till vår workshop på samma tema i Malmö den 19 mars.

Och jag hann med att tala lite med en rad andra kända ansikten, som arrangörerna superentreprenören Carina Månsson och andrepiloten (ja, gå in och läs mer om vad det är) Eva-Christin Arkenlund. Men också coachen Jeanette Östling, som ibland tar änglar till hjälp i sin coachning, mentorn Maria Bohr Franck och Damjournalens Viveka Eriksson. Jag talade också med Maria Kullberg som verkligen verkar för ett sjystare arbetsliv och Ulrika Kretz som ser till att vi får färska snittblommor i våra hem. 
Tja också en massa andra förstås. Nästa gång det är Facebooklunch i Malmö är den 1 april. Då är jag på Skeppsudden och assisterar Johan Ekenberg i hans Sex en motorväg till gud. Men jag hoppas på ett passande datum i maj.

Så i måndags var jag på TedXSkånes event på Palladium. För bara 250 kronor fick vi lyssna på temat ”Grow your mind”. Det var Hälsoakademin Europa som arrangerade dagen, med Helene Nord, Desirée Le Grand Ask och Karin Tydén i spetsen (även om Karin inte stod på scen denna eftermiddag).

Jag gillar TED:s format. 20 minuter om något viktigt, intressant, förvånande, ahaskapande, oroande… och jag lyssnar rätt ofta på deras officiella webbplats. Men så roligt att det sprids ringar på vattnet, så att jag i Malmö kan få sitta och lyssna på TED-talare.
Några ord som fastnade hos mig.

”Det finns alltid tre sidor av en story. Min sida, din sida och sanningen” Desirée Le Grand Ask

”Det krävs fyra byggstenar för att bygga en kreativ miljö: metodik, kunskap, fysisk miljö och mentalt. Och lämna nu brainstormning bakom er, det finns minst 200 andra tekniker för att få fram idéer på”, Jonas Michanek, Idélaboratoriet.

”Om man inte skrattar första gången man hör en idé är den inte tillräckligt revsolutionerande” Albert Einstein.

”Vem är regissören i ditt livs film? Det är du, och du är också producent och skådespelare. Se till att filmen om ditt liv blir ett mästerverk och vinner alla Oscars”, professor Ingrid Tollgerdt Andersson

”The first follower creates the leader” Derek Silva

”Marketing in the future is like sex. Only the loosers will pay for it” Fast Company

”Du måste fascinera din omgivning. Vad gör dina budskap fascinerande. Hur fascinerande är du? För att bli ett starkt personligt varumärke krävs Att du vågar, att du älskar, att du visar äkta passion, att du är snabbast och att du tar chansen när du kommer” Göran Adlén


Och så i går skulle jag gå på ett informationsmöte om Business in heart, ett affärsnätverk för kvinnor – ja just detta är den plats där män bara kommer in som föreläsare. Jag har varit där förut och talat om att lust är lönsamt inför nätverket.
Nu träffade jag (återigen) grundarna Linda och Mia, samt medlemmar i nätverket som Lena Kummel, Blanche Engberg och Stella Scott.
Men jag träffade också andra, som var där för att lära sig mer och eventuellt bli en del av nätverket. Och jag fick ett så fantastiskt möte med Maria Baczynski, som jobbar enligt devisen: ”Investera i din röst för att bli synlig”. Det blev ett sådant där Möte, där alla andra människor under en stund bara försvann och de enda som fanns var Maria och jag. Det känns som början på en lång vänskap… som vi kanske också kan ha affärsmässig nytta av.
Jag insåg också att Pia Jansäter och jag kan ha en massa nytta av varandra, liksom fler av de andra kvinnorna.
Nu är jag lite utmattad efter alla intensiva möten och ser fram emot min lugna kvinnocirkel i kväll.
Namaste!

Related

mingel 6680879271553537671

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item