charlottecronquist

DN-serie om Bolibompasex. Varför så provocerande?

Sex har vi fått för vår njutnings skull. Sex är heligt, vackert när det utförs i närvaro – utan tankar, som en ren upplevelse. Det säger ba...


Sex har vi fått för vår njutnings skull. Sex är heligt, vackert när det utförs i närvaro – utan tankar, som en ren upplevelse.
Det säger barnmorskan Maria Engström i DN i går.
Och jag är väldigt glad att höra och se barnmorskor tala om sexualitet, det borde vara en del av yrket.
I nästa nummer av barnmorskornas tidning Jordemodern slår jag själv ett slag för det.

Tänk att artiklar om sexualitet provocerar så. I veckan har Dagens Nyheter haft en artikelserie som handlat om (bolimbopa)sex, lust och ansvar för att det blir av. Om svårigheter att få till det med småbarn och allt möjligt som kan hindra mysigt sex.

Den avslutades med en artikel fylld av läsarnas kommentarer, som: ”Det är ett evigt tjat om att man måste ha sex i en parrelation, oavsett omständigheterna.” 


Det är som att artiklar om sexualitet väcker skuldkänslor. Som att artiklarna påminner människor om att de varken vill, orkar eller har lust att prioritera sex och närhet. 

Men tänker då kroppsterapeuten och sexsibilitycoachen i mig: Tänk om läsarna kan se artiklarna som inspiration istället. Att se att många brottas med de här sakerna, att många söker egna lösningar… och där en kanske är att våga prioritera sex och närhet, som Maria Engström skriver: 

” Sätt inga mål som fulländat sex med många orgasmer, utan var nära, massera, njut av varandras kroppar utan mål och strävan och se vad det leder till.”

Och i en av artiklarna om bolimpaex säger sexologen Charlotte Makboul att lusten går att träna upp:
”Vad kan man då göra för att hitta tillbaka till varandra sexuellt när man fått barn?
– Har man problem med känslorna är det bra att träna sig på att vara i sin känsla, och även att våga prata om de jobbiga känslorna inför sin sexualitet. Fly inte från det som är jobbigt, utan tillåt dig att känna, tänka och ge uttryck för det inför din partner. Det är endast då man kan lära sig saker. Avslappningsövningar, mindfulness och att vara i nuet är också sådant som kan hjälpa.”
Jag tror att ett av de stora hindren mot ett bra sexliv är våra föreställningar och värderingar. Det är inte riktigt fint att prioritera sex, särskilt inte när vi har småbarn… då har ju paret nått det ultimata: Avlat ett barn… och då har parterna fullgjort sin äktenskapliga plikt. Och då kanske en ”rättroende” inte ens ska vilja ha sex. Och det kanske vi också omedvetet är präglade av. Att lusten inte finns där kanske ibland faktiskt handlar mindre om trötthet… och mer om din syn på sex… Ta ett steg djupare och titta efter.


, ,

Related

sex 4568168965291298566

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Jag tror att du missförstår de arga rösterna. Minns du att jag skrev att jag inte gillar att diskutera sex rent allmänt? Man blir trött av att höra om andras sexliv i tid och otid. I alla fall om man är som mig, att man bara bryr sig om sitt eget.

    Tror inte att personen som skrev kommentaren "det är ett evigt tjat...." har skuldkänslor, däremot tror jag att hen är nöjd med sitt sexliv (eller avsaknaden av det) enda till hen läser såna här artiklar.

    SvaraRadera
  2. Det är klart att det ligger något i vad du säger... Jag minns att du skrev det... samtidigt är det ju så att det finns ett skäl att diskutera sex... många vill faktiskt det, många har frågor, många undrar, många har tankar... och egentligen är det väl inte konstigare att tala om sex och sexliv än mat och mat liv eller barn och föräldraliv. Typ.
    Frågan är då vad som händer i en person som är nöjd med sitt sexliv (vad det än består av)? Alltså det faktum att det väcker känslor att läsa om det... säger ju något. Något väcks, frågan är bara vad. Kanske kan det finnas en undertryckt längtan som man inte vågar känna själv... eller något helt annat... Det tycker jag är spännande... att se vad något väcker i en... Det kanske inte är något man vill titta näramare på, men det kan i alla vara en hint om att det finns en djupare aspekt. Jag tycker det är spännande!
    När jag gick i skilsmässotankar för en massa år sedan hatade jag att höra historier om till exempel otrohet, kanske för att jag själv längtade efter att göra något sådant eller för att jag var rädd att det skulle "hända" mig.
    Jag gillar dina kommentarer Sonja, de får mig att tänka ett varv till.
    Påskkram till dig - nu ska jag på etorikmässa och det känns lite läskigt... Ja, även för mig (premiär för mig, ska bl a tala om min bok.)

    SvaraRadera
  3. Tror helt klart att reaktioner kan tyda på något underliggande, men långt ifrån alltid. Det blir lätt en hets över det hela och detta oavsett om det handlar om sex, inredning, föräldraliv eller mat.
    Om vi tar tjejtidningar typ Cosmopolitan som exempel, så bygger hela den industrin på att man ska känna sig missnöjd och medioker så att man köper deras "heta tips" om att gå ned i vikt eller bli "stormbra i sängen". Inte bra! Och oavsett vad det handlar om, inredning, sex, eller whatever, så går ju själva affärsidén ut på att folk ska känna att de inte har det tillräckligt bra och att dessa tidningar sitter på lösningen.

    Tror det är känslan av otillräcklighet som dessa medium representerar gör att många reagerar.

    Jag tex vill bara fokusera på mig själv och min partner. Har jag det bra? Har han det bra? Vad vill vi göra?
    Är inte det allt man behöver egentligen?

    SvaraRadera
  4. Och lycka till på erotikmässan! Jag minns när Maja berättade om din bok. Då sa jag att jag hade gärna läst den... om jag varit intresserad ;) Men jag gillar din blogg. Det jag inte vill läsa, läser jag inte. :)

    SvaraRadera
  5. Charlotte Rudenstam22 april 2011 kl. 11:09

    Vi är verkligen främmande fåglar på den här mässan... men det är intressant. Och det är ju så bra att ha det där fria valet... Att läsa eller inte läsa :)

    SvaraRadera
  6. Charlotte Rudenstam22 april 2011 kl. 11:21

    Jag har köpt de senaste numret av typ alla de tidningarna, för jag har tryckt upp en ny upplaga av min bok - och jag ska försöka få flera av dem att skriva om dem. Och jag håller verkligen med dem om att det finns ett ytligt industritänkande. Och då kan jag se det som att jag står för något annat. Kanske inte en motpol... utan snarare att jag bidrar till ett rum för reflektion. I dag vid frukosten kom jag på vad jag gör: "Jag säljer din rätt att vara du" - alltså jag försöker visa, genom att genuint vara jag, att alla andra har rätt att vara sig... och i det ingår för mig att reflektera över alla delar av livet, för att kunna leva så gött som möjligt.
    Och jag ser ju verkligen inte ut som tjejerna som strippade igår... och skulle kunna välja att känna mig otillrääcklig (det som många av de tidningarna faktiskt spelar på) men jag vill något annat, något mer, något djupare: Att nå självacceptans, verklig självrespekt och samtidigt verkligen våga njuta av livet. Typ.
    Oj, nu inser jag att missionären var framme lite grand. Men det kanske är helt okej på en långfredag. Och Sonja... jag känner mig faktiskt lite awkward inne på mässan... men det är väl bra när olika aspekter får samsas... och att jag/vi finns där som representant för... äkthet, eller nåt.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item