charlottecronquist

Adventsboken:3. Och vem sjutton är det?

Vägen till JA, del 3 Whatever you fight, you strengthen, and what you resist, persists. Eckhart Tolle Jag är i Stockholm...

Vägen till JA, del 3



Whatever you fight, you strengthen, and what you resist, persists.
Jag är i Stockholm för att intervjua Ola Feurst om vad den god talare ska tänka på. Han ska vara med i boken jag skriver. ”Börja tala”.
Han tar emot mig på sitt tjänsterum på Frescati, där han jobbar på företagsekonomiska institutionen.
– Hej, jag heter Ola, säger han leende.
Samtalet mellan oss flödar. Tiden försvinner och han tittar inte på klockan en enda gång. Jag är helt uppslukad av nuet på ett sätt som nästan aldrig händer. Det är som att vi simmar i ljummet vatten tillsammans. Jag är lycklig. Jag är tacksam över att Ola ser mig. För det är vad som händer. Jag inser att Ola faktiskt ser mig.
Kanske är det så att andra också har sett mig och jag inte har förstått det. Det är inte så viktigt nu. Det viktiga är att jag tittar på Ola, att han möter min blick och känna att han ser mig. 
När vi pratar om livet, om att tala inför grupp, så känner jag Ola faktiskt ser mig som en människa. Det är något viktigt som händer. Det här mötet är viktigt. Det här mötet kommer att betyda något. Men vad? 
Jag frågar Ola vilka goda råd han vill ge till människor som ska tala inför grupp. Han svarar:
– Det finns egentligen bara ett råd jag vill ge: Var dig själv.
Jag sitter på pendeltåget och känner mig nästan förälskad. Vilken man! Jag går igenom mötet igen och igen och så hör jag orden: Var dig själv, Charlotte. Jag hör dem om och om igen.
Plötsligt är jag inte längre på pendeltåget. Jag har ramlat ner i en djup brunn. För vem är jag egentligen? Vem är jag? Vem är jag om jag tar av mig mina masker?
Jag ruskar på mig. Jag inser att det som har hänt är att Ola har väckt mig ur min djupa sömn. Han har sett mig, han har respekterat mig och han har sagt: Var dig själv.
Vem är jag? Vem är jag? Hur ska jag ta mig ur brunnen? Det är så mörkt här nere? 
Jag tittar upp mot himlen som jag anar långt där borta. Jag anar en strimma ljus. Ola har lett mig till ljuset. Det måste alltså finnas mer än mörker, mer än ett monster, mer än hemskheter i mig.
Men vad?

Nästa avsnitt: Kunde hon läsa mina tankar?

Related

vägen till ja 6584762699082882731

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Häftigt Charlotte!
    Undrar genast vem jag är, egentligen ;-)

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam30 november 2011 kl. 08:54

    Gunnel, kanske dags att ge dig in på den resan, om du inte redan är där. Den är spännande. Jag lovar. Kram 

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item