charlottecronquist

Frånkopplad

Jag har tillbringat ett knappt dygn i Kosta, för att fira min käre svärfar Pelle som i går nådde den aktningsvärda åldern 85 år. När jag ...



Jag har tillbringat ett knappt dygn i Kosta,
för att fira min käre svärfar Pelle som i går nådde den aktningsvärda åldern 85 år.
När jag tänkte Facebooka en bild från hotellet... så såg jag att min telefon saknade täckning.
Jag var frånkopplad.

Jag talade med kvinnan i receptionen som sade att detta är ett problem. Det finns en mast någon kilometer bort, som är riktad åt fel håll. Så jag fick en kod för att komma in på det lokala nätverket.
Men jag var ändå mer eller mindre frånkopplad. Jag tror jag lyckades få igenom två wordfeud-ord på hela vistelsen.
Och jag kom att tänka på hur sällan jag faktiskt är frånkopplad. I förra veckan, när jag låg i soffan med feber och illamående, fann jag förströlese via telefonen. Jag skickade teckningar, ord och mottog uppmuntringar på Facebook. Och jag gillar den där känslan. Att vänner och världen finns där på displayen.
Och samtidigt. Hur ofta har jag helt fri tid? Alltså tid fri från nätet? I min verklighet så blir nätet allt viktigare, delar av min verksamhet sker där, allt mer, faktiskt. Jag går kurser för att bli ännu bättre på sociala medier, jag är bra på facebook och så vidare.
Jag inser hur det här har accelerat bara de senaste åren. När jag gick med på Facebook sommaren 2007 så var det något helt annat.
Det senaste året har jag gått två kvalificerade utbildningar helt via nätet. Jag har deltagit i livesändningar (som kursdeltagare), jag har suttit i små arbetsgrupper och talat med människor nio tidszoner bort. Så nätet är fantastiskt.
Det känns som jag verkligen lever glocalt.
Och samtidigt, inser jag, hur viktigt det är att också verkligen vara emellanåt. Att inse att jag är någon och kan umgås också i verkliga livet. Att det viktigaste inte är att ha koll på Facebook eller min ranking på google (du som känner mej vet att detta inte är det viktigaste för mej i mitt liv, men jag vill tala ändå problematisera det här lite, för det är viktiga delar i mitt liv... och förmodligen i ditt också.)
Häromdagen såg jag SVT-programmet Du är googlad, som handlar om hur människor som fått sin identitet kapad eller där någon lägger ut information om privatlivet på ett ofördelaktigt sätt och som inte kan göra något åt det. Hur vi googlar varandra och ofördelaktiga länkar till oss kan leda till... nej, du fick inte jobbet, nej, du är inte trovärdig, nej...
Vi är i en situation där vi ständigt är ute på torget genom våra digitala avtryck. (Och vi kan påverka dem, kolla programmet på SVT Play, det är klart sevärt.)
I dag ser jag det ju överallt. Att vi sitter böjda över våra små datorer när vi färdas eller väntar. Överallt så är folk (även jag själv) vända inåt, mot den lilla skärmen, istället för utåt mot världen. Och jag tror som sagt att det är bra om vi pausar i bland, om vi rätar på ryggen, tittar människor i ögonen, inte avbryter samtalet för att snegla på sms:et (eller vilket annat slags meddelande som helst), att vi behåller vår närvaro, att samvaron med dem som finns i det fysiska rummet blir viktigare än det som sker någon annan stans.
Jag är glad över att jag fick den påminnelsen. Jag är glad att jag till exempel mediterar så mycket, att jag väljer att vara, att när vara, att nära vara... så jag inte förlorar mig i nätrymden.
Vilket är ditt förhållande till att vara frånkopplad? Är det avkopplande eller stressande?



Under mitt frånkopplade dygn passade jag på att njuta av samvaron med Alexanders släktingar. Och av det fantastiska hotellet vi bodde på Kosta Boda Art Hotel. Sån fantastisk idé att smycka ett helt hotell med glaskonst från trakten. Gillas verkligen.





Hoppas din vecka blir fin!

Related

utbildningar 665397910642795504

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item