charlottecronquist

H*n har tappat all lust - vad ska jag göra?

Det där med sex är inte alldeles enkelt. En del av krångligheten beror på de medvetna eller omedvetna regler vi sätter upp för relation...



Det där med sex är inte alldeles enkelt.
En del av krångligheten beror på de medvetna eller omedvetna regler vi sätter upp för relationer.
För hur ska du göra om din partner inte vill ha sex alls... eller vill ha sex mycket mer än du?
Mitt och Alexanders första svar brukar vara: Prata om det.


Jag hamnar hos Expressens manspanel. De har fått en fråga från en man vars kvinna tappat lust för sex, smek och pussar. “ Ja allt det som jag är i så stort behov av.”

Och han får svar (som jag kondenserat) av manspanelen som består av Robert Aschberg “Skaffa på sikt ett annat fruntimmer”, Marcus Birro “Dags för terapi”, Pigge Werkelin” Ni kanske kan hitta en praktisk lösning, som innebär att du kan ta en älskare under en period, samtidigt som hon får proffshjälp att få lusten åter” och Leif GW Persson “Det kan handla om att hon har en svacka, prata med henne och berätta hur det känns för dig”.

Allt det här går att vända på. För det är också vanligt att kvinnor känner en sexuell längtan som de inte känner sig mötta i.

Så i det här inlägget väljer jag att fokusera på vad som kan hända när en i en relation säger nej till sex.

Har en person rätt att bestämma över en annans sexualitet?
Är det självklart rätt att den som inte vill ha sex, ska neka den andra att leva sin sexualitet?
Kan någon “äga” en annan person, eller h*ns sexualitet?

Den här frågan dyker ganska ofta upp. Det ligger väl i sakens natur - människor frågar gärna en sexsibilitycoach om sex... och utmaningar kring det sexuella.

Där jag är i dag känns det så här:

Ingen kan äga mig.
Ingen kan äga min sexualitet.
Jag har 100%  ansvar för mig.
Jag har 100% ansvar för relationen. (Min partner har också 100% ansvar för relationen.)
Det är mitt ansvar att berätta om mina behov och önskemål.

Nu är det inte så att jag propagerar för otrohet.
Tvärtom.
Det jag vill säga är:
Prata om det.
Prata om behov av närhet, sexualitet, närvaro... om det som är viktigt för dig, för din partner och för relationen.
Se var ni har samsyn och var det skiljer sig åt.
Sök gemensamma lösningar om det uppstår problem.
Var beredd att möta din partner, var nyfiken på partners önskemål och pröva dina gränser. Och hoppas på att det leder till att din partner gör samma sak för dig.

Jag tror att mycket otrohet och sexuell otillfredsställelse och olust handlar om bristande kommunikation. Och om sexet alltid sker på samma sätt... tja... då kanske den ena parten börjar tycka det är tråkigt.
Och då kanske det krävs en extra insats, eller fler, för att väcka lusten igen.

I kväll pratar vi om 7 steg till ett bättre sexliv i en telefon nära dig. Det är fortfarande möjligt att anmäla dig.
Och i sommar har du chansen att utforska din syn på sex och närhet på sexsibilityfestivalen.

Vi ses och höres!





Related

sexsibilityfestival 2738709032872146335

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item