charlottecronquist

Bröllop med BRUD-par.

YES! Vi cyklar genom stan i smoking och fin klänning. 12.09 står vi utanför rådhuset med ett gäng glada människor och en rosenbeströdd ...

YES!


Vi cyklar genom stan i smoking och fin klänning.
12.09 står vi utanför rådhuset med ett gäng glada människor och en rosenbeströdd rådhustrapp.
12.11 stiger brudarna ut, det nygita paret Blanche Engberg och Anna-Karin Persson.
De strålar av lycka och vi blåser såpbubblor över dem.

En stund av lycka, av kramar, av lyckönskningar, av glittrande blickar, innan vi tog oss till Västra hamnen för att få bubblor och snittar.



Dit skulle brudparet få eskort. Hur visste de inte. En bit bort på Stortorget stod en limousine... men så kom en flakcykelfram och BRUD-paret fick sitta där framme, med skyltar, franska chansoner och så ett par skramlande ölburkar där bak. Chauffören tog dem två varv runt Lilla Torg, de möttes av jubel, gratulationer, fotoblixtar, glädje och så fortsatte cyklandet till Västra hamnen. I motvind.


Där var vi ett gäng som firade de lyckliga brudarna. I bubbel med eller utan alkohol och snittar. Glädje. Samtal. Skålande. Ännu mer lyckönskande.





Efter en stund kommer en man som är på joggningsrunda, med hörlurar i öronen och går fram till brudparet. På engelska gratulerar han dem varmt. Han och hans make hade observerat brudparet från sin balkong, och mindes när de själva stod på Råshustrappan 1996. Hans glädje var så genuin, över att få beskåda ett annat samkönat par som valt att gifta sig. Och jag kände hur mitt hjärta skuttade av glädje och hur jag hann tänka. 1996, då var det väl fortfarande partnerskap...
Vi fortsätter prata med varandra. Vara en del i Blanches och Anna-Karins lycka. Och så kommer mannen tillbaka, med sin make och i handen har de en flaska champagne. För de vill verkligen lyckönska BRUDARNA. Då kom nästan en tår i ögat på mig. Och jag tyckte mig höra en av männen säga: “Och nu ska vi gå på bio och se en film om äktenskapet.” Och så log de brett.




Och jag kände sådan glädje över att andra  - också helt okände människor - ville vara med och visa sin glädje. Och jag önskar brudarna det klassiska slutet på sagan: Och så levde de lyckliga i alla sina dagar...

Och om några timmar ska jag på bröllopsmiddag. Ser fram emot det!



Bröllopsmiddag med en massa tal blev det och folk från flera länder och med flera språk. Massor med kärlek ströddes över brudarna och här dansar det bröllopsvalsen. Grattis underbara brudar <3



Related

kärlek 8621670658493843300

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item