charlottecronquist

Bok: Halvtid med Miss Steele och Mr Grey

Jag är en av de miljoner som läser “50 shades of Grey”. Nu är jag inne på andra delen... som är “darker”. Jag befinner mig mitt i en lite ...



Jag är en av de miljoner som läser “50 shades of Grey”.
Nu är jag inne på andra delen... som är “darker”.
Jag befinner mig mitt i en lite mer komplicerad Askungesaga, där en sårad prins behöver dominera andra, för att må bra. Eller, är det verkligen så?

För ett par månader sedan frågade en väninna vad jag tyckte om boken, och jag visste knappt vad hon talade om. Jag mindes att jag sett en artikel i DN om den nya vågen av erotisk litteratur, men jag hade inte fördjupat mig i det.
Men nu blev jag nyfiken. Jag gick till en bokhandel, där första delen var slut, och köpte den andra delen. Det kändes som att det ingår i jobbet att läsa erotisk litteratur som många läser.
Jag läste femtio sidor och lade sedan undan boken till senare. Jag hann se att det var lättläst. Lite senare möts vi i min bokcirkel och när jag berättar att jag börjat med del två, så fick jag starka förmaning om att sluta läsa och börja med ettan. Triologin behöver läsas i ordning.
Så i helgen gick jag och köpte de återstående två delarna. Jag skulle ta en helg med Anastasia Steele och Christian Grey. Och så här några dagar senare är jag 150 sidor in i del två. Nästan halvtid med andra ord.
Och medan jag läser för jag en diskussion kring boken med omgivningen. Vad är det som gör den till kioskvältare. En av mina döttrar har bilden klar för mig: Det beror på att det är en Twilight-kopia, där hjältinnan är tillräckligt vanlig för att alla kvinnor i boken ska kunna känna: “Det kunde ha varit jag.”
Och jag tror att det ligger mycket i den analysen.
Ana snubblar in på sitt första möte med Grey, hon är lite allmänt småklantig... och något gör att han, i den stunden förtrollas av den unga kvinnan - själv så omedveten om sin charm och sin sexuella utstrålning.
Och han är prins Charming personifierad, men prinsen med ett mörkt stråk, med femtio skuggor runt sig.... men ljuset i honom är det som får henne att småningom “falla” för honom.
Han är ung (27) snygg, stenrik - och med ett starkt kontrollbehov.
Han vill ha henne. Hela henne. Äga henne. I synnerhet hennes sexualitet.
Och hon är 21, ska precis ta sin examen, och till och med okysst. Anastasia Steele är ren. Hon har inte kysst en grabb, än mindre haft sex - och inte ens onanerat.
Den våta drömmen för en man? Den orörda kvinnan? Den som han får deflorera och lära upp?
Kanske är det så. Att detta är romantiken à la 2012? Där kvinnan är sexuellt oerfaren, medan mannen är mycket erfaren, bestämd och har en väldig massa idéer om hur sexet ska gå till? Vädjar detta till kvinnors drömmar om prinsen - även om det innebär en resa in i BDSM-landet? Kanske är det så att ingen skulle riktigt svälja en Askungesaga med vaniljsex? Att det krävs något mer för att kittla oss i dag?
Och när han väl mött henne... så är hon så klart ett sexuellt geni, som får vaginala orgasmer  - redan vid första mötet - så att det skvätter om det. Det är som att han föder fram en kåt kvinna, en sexuell varelse av stora mått. Som att hon bara väntat - utan att egentligen veta det - på att få leva ut det.
Det är kanske mest här jag har invändningar. Det är för perfekt. Allt är för perfekt i boken. Greys längtan efter en underordnad kvinna är också lite för 2012, lite för perfekt, för om han saknat sår och blottor, hade han inte varit lika intressant. Det är de mörka sidorna som ändå gör boken möjlig att fortsätta läsa. För liksom Ana undrar jag, vilka sår i hans barndom som har format honom till den han är i dag.
Och med tiden växer figurerna. I början är Ana så otroligt naiv (hennes inre dialog är lätt komisk i mina ögon), men snabbt får hon skinn på näsan, ger svar på tal och utmanar sin prins. Det är inte möjligt för henne att vara underordnad, tycks det... och hon börjar också, sakta men säkert också inse att det är hon som har makten.
Så det är där jag är just nu... nu även kryddat med en galen ex till Grey som vill vår hjältinna illa... Alltså just när det börjar bli lite väl sockersötat, så kommer det in ett orosmoment... i form av spöken från Greys förflutna... så det är relativt långt mellan sexscenerna, och ganska få av dem innehåller någon form av BDSM, där emellan är det mycket årgångschampagne, snabba bilar och dyra kläder. Allt vad en Askunge kan önska sig. Eller?

Related

sexualitet 4250286218727404799

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item