charlottecronquist

Boktips: Vaginaboken. Adventskalendern lucka 17.

Framför mig på skrivbordet har jag en juvel som väntar på mig. Det är Naomi Wolfs senaste: Vagina, a new biography . Den ligger och vä...



Framför mig på skrivbordet har jag en juvel som väntar på mig.
Det är Naomi Wolfs senaste: Vagina, a new biography.
Den ligger och väntar på mig... och snart snart ska jag läsa den.

Så jag öppnar den på första sidan och läser (min fria överättning):
“Varför skriva en bok om vaginan? Jag har alltid varit intresserad av kvinnors sexualitet och den kvinnliga sexualitetens historia. Sättet som en kultur behandlar vaginan - oavsett om det handlar om respekt eller bristande respekt, om man visar den respekt eller inte - är en metafor för hur kvinnor i allmänhet blir behandlade på den tiden eller platsen i historien. Och det har funnits lika många sätt att se på vaginan som det har funnits kulturer.”





När jag läser de första raderna så är det svårt att slita mig. Jag har lust att förvinna in i boken, lära mig mer, sluka den, se på frågan om kivnnans kön genom tiderna, men också ta del av ny forskning som Naomi Wolf presenterar.
Boken är indelad i fyra delar... och de gör mig såå nyfiken:
1. Har vaginan en medvetenhet.
2. Erövring och kontroll.
3. Vem namnger vaginan.
4. Gudinneperspektivet (typ).

Så jag väljer att rekommendera den trots att den ännu ligger oläst framför mig. För att detta är viktigt. Det finns en politisk slagkraft i att tala om kvinnokönet och dess koppling till hur kvinnor behandlas. Det finns en politisk dimension i förhållandet till kvinnans rätt till njutning.
Och här finns också en del intressanta fakta i boken - som jag har läst mig till genom att läsa artiklar om boken. Wolf slår till exempel fast att bra sex är bra för kvinnor, för att det ökar vårt  självförtroende, vår kreativitet, vår förmåga till kärlek och vår vilja att ta plats i världen.

Naomi Wolf visar att ny hjärnforskning visar att det är en föråldrad syn. Det har kommit fram ny revolutionerande fakta som kommer att förnya synen på sexualitetens betydelse för kvinnor.

- Det finns så starka kopplingar mellan hjärnan och kvinnans kön att många av hjärnforskarna jag intervjuade kallade det ett enda sammankopplat system, berättar hon i en intervju.
När en kvinna börjar tänka på att ha sjyst sex, eller börjar förvänta sig sjyst sex, när hon känner sin kropp så bra och känner sig trygg i att hon troligen kommer att få orgasm när gon älskar - så kommer hon att få en boost dopamin.  När hon sedan får orgasm så frigörs en massa oxytocin. Det leder både till att kvinnan njuter och till att hon känner sig på ett annat sätt.

Wolf menar att dopamin är det ultimata feministhormonet: Med höga halter av dopamin blir kvinnan mer motiverad och mer målorienterad, hon litar på sitt eget omdöme och blir mer trygg i sig själv.

Och oxytocinet ökar känslan av medkänsla, närhet,  att höra samman och ökar dessutom förmågan att läsa av andra ansikten.
Det innebär alltså att fittan inte bara är ett sexuellt organ, utan också skapar självförtroende, kreativitet och en känsla av sammanhang.
Alltså: Kvinnor som kan njuta av sex och som får orgasmer, blir starka kvinnor. Det, menar Wolf, kan vara en av förklaringarna till att kvinnans sexualitet har blivit kontrollerad, skambelagd och utnyttjad! Och det kan också vara ett själ till att man undanhållit de här kunskaperna för kvinnor... de senaste femtusen åren!
Tänk dig vad som händer med kvinnors kraft, när man omskär kvinnor! Det handlar inte bara om att stympa kvinnors kön, utan det påverkar också deras hjärnor!

Jag undrar hur många blogginlägg den här boken kommer att leda till. Och boken är också så vacker, så estetiskt tilltalande. Så detta är en fantastisk julklapp. (På engelska).
 

 Här är en hel föreläsning med Naomi Wolf, som jag ännu inte tagit del av helt själv. Men varsegod

Related

sex med universum 2460707901892278414

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item