charlottecronquist

Ja men bejaka kvinnan i dig! Säg yes till hela dig!

Länge, länge, länge var jag så rädd för kvinnor. Det var bland kvinnor jag upplevde sveken, de kastade knivarna och orden som viskades ba...



Länge, länge, länge var jag så rädd för kvinnor.
Det var bland kvinnor jag upplevde sveken, de kastade knivarna och orden som viskades bakom ryggarna.
Jag lärde mig den hårda vägen att jag inte kan lita på kvinnor.
För tio år sedan kände jag att det räckte. Jag behövde lära mig att älska kvinnor och lita på kvinnor.
Jag behövde sluta fred både med min inre kvinna och kvinnor jag mötte.
Så jag började gå på kvinnogrupper.
Nu kan jag känna mig trygg i kvinnors sällskap. Åtminstone för det mesta.

Jag tror inte att jag är unik på något sätt. 

Jag tror att kvinnor (flickor, tjejer) har upplevt svek från personer av samma kön. 
Jag tror att män (pojkar, killar) har upplevt svek från personer av samma kön.

Och jag tror att det är viktigt, nej jag tror att det är grundläggande,att läka de såren.


För när jag känner misstro mot kvinnor, så misstror jag även det feminina i mig, som jag ser det. Om jag är rädd för eller föraktar andra kvinnor, hur ska jag då våga blomma som kvinna?


Länge gjorde jag det. 

Jag var en förklädd man. 
Jag lekte pojklekar. 
Jag tyckte tjejer ägnade sig åt fåniga lekar. 
Jag förstod mig inte på vad tjejer gjorde tillsammans. 

Så jag blev en som fick saker gjorda. 
Jag tog ut riktningen. 
Jag nådde mina mål. 

Men jag visste inte så mycket om relationskoder. 
Jag kände mig tryggare tillsammans med killar än med tjejer. 
Och jag hade genom åren rätt många killkompisar och killar som anförtrodde sig åt mig. 
Och från 15 och framåt levde jag mer eller mindre konstant i relationer ända till min skilsmässa.

Visst finns det tjejkompisar i min historia. 

Men inte många. 
Jag hade en bästis i förskoleåldern. 
Det passerade några som nästan kunde klassas som bästisar under skoltiden. 
Men inte i egentlig mening. 
För jag visste inte hur man gjorde. 
Och när jag försökte så slutade det ofta med … knivarna... 



När jag blev utstött förstod jag sällan varför. 
Men jag kände hur det sved.

Det fortsatte som vuxen. 

Någon lockade mig att dela hemligheter, jag vågade lita på henne och så skrek hon ut dem på torget, triumferande, hånande och trodde att även jag skulle tycka att det var roligt. Jag slöt mig och bestämde mig för att aldrig lita på en kvinna. Aldrig.

Kände då och då genom åren en hunger efter kvinnors vänskap. 

Då och då stannade jag till hos någon. 
Men ofta var det någon som ville ha hela mig, som ville äta mig, som ville att jag skulle finnas bara för dem och när jag började uttrycka egna behov eller självständighet så försvann de ut i periferin, ibland gled de ut, ibland uppstod starka scener där jag blev anklagad för svek.

Men för tio år sedan var det alltså dags för mig att börja älska kvinnan i mig. 

Att våga vara feminin. 
Att välja kläder som inte var fyrkantiga längre. 
Att ha urringat. 
Att bli sedd av både män och kvinnor. 
Att känna en stolthet över den kvinnliga kropp jag fått.

Så under de år som gått sedan dess har jag sakta blivit vän med min inre kvinna och manifesterat henne utåt. Jag umgås allt mer med kvinnor. Jag vågar känna tillit. 

Och jag har upptäckt hur viktig tdet ibland kan vara att ha kvinnorum. 

(Och jag tror att det även skulle vara väldigt läkande för män med mansrum.)

Sedan några år har jag känt mig mogen att själv leda renodlade kvinnogrupper. 

Jag har lett kvinnocirklar, gudinnecirklar och nu ska jag, tillsammans med Alexander leda en kvällskurs om kvinnans sexualitet, som startar den 26 mars 2014.

För parallellt med att jag accepterat att jag verkligen är en kvinna, har jag börjat släppa skam och skuld kring min sexualitet. Jag vill bejaka hela min energi och då är sexualiteten en viktig del. Så därför skriver jag om sexualitet, därför är jag sexsibilitycoach, därför vill jag verkligen bidra till att fler kvinnor vågar bejaka både sig själva som kvinnor och sin sexualitet.

Därför öppnar vi ett kvinnorum i vårt hem, varje onsdag med start 26 mars.

Eftersom detta kan kännas sårbart för många så blir gruppen liten. 


Och gruppen blir stängd, så att vi kan bygga tillit tillsammans. 
Och vi möts i vårt hem i Malmö. 
Du är välkommen in i värmen!

Related

sexualitet 6787138970224861851

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item