charlottecronquist

Samkönade äktenskap okey i Frankrike. Yes!

Nu är det äntligen tillåtet för bögar och flator att gifta sig i Frankrike. Dessutom får de möjligheten att prövas som adoptivföräl...



Nu är det äntligen tillåtet för bögar och flator att gifta sig i Frankrike.
Dessutom får de möjligheten att prövas som adoptivföräldrar, rapporterar AFP.
Lagen trädde i kraft i lördags då president François Hollande undertecknade lagen.


Då och då "tvingas" jag skriva om det jag kallar mörkermän - de krafter som vill göra människors liv mindre, trängre och som bygger sina tankar och idéer på en förlegad moralsyn (i mina ögon).

Jag vill verka för att människor ska få göra egna val - och älska vilken annan vuxen människa de vill (eller vilka). I den mån lagstiftning behövs tycker jag att den ska öppna för valfrihet och göra livet enklare för människor.

Det är glädjande att Frankrike därmed blir det 14:e landet som tillåter äktenskap mellan personer av samma kön. Samtidigt är det nedslående att det inte är möjligt i en stor majoritet av världens länder. 

(Och på samma sätt så är det fruktansvärt trist att se alla krafter som verkar mot begränsande av eller förbud mot aborter. Jag lyssnade på ekots lördagsintervju i lördags, då SD:s ledare Jimmie Åkesson talade mer än grumligt om abort - de förespråkar en sänkning av aborträtten till att gälla endast till graviditetsvecka tolk och han snackade på temat individidens rätt... och där konsekvensen blir att ett foster i vecka 13 har större rättigheter än kvinnan som bär fostret. Hur tänker han??)

Redan i juni ska de första homobröllopen kunna genomföras i Frankrike.
Hollande gjorde, enligt AFP, frågan om äktenskap för alla till ett centralt budskap i sin valkampanj förra året.

– Jag kommer att säkerställa att lagen fullt ut gäller i hela landet, och jag kommer inte att acceptera några störningar av dessa bröllop, sade presidenten. Det är tid att respektera lagen och republiken, tillade han.

Själva lagen röstades igenom redan i april - ungefär samtidigt som Nya Zeeland och Uruguay röstade igenom nya äktenskapslagar.

I samband med det sa Ulrika Westerlund, som är förbundsordförande i RFSL till Svenska dagbladet att hon välkomnar den franska lagen, även om hon inte ser någon global trend.
- Jag tror inte att det är ett mönster som är detsamma över hela världen. Men det är spännande att det är tre länder i tre helt olika delar av världen.

Detta är mitt 1400:e publicerade blogginlägg.


Related

äktenskap 1598781187616836760

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item