charlottecronquist

Adventskalender: 24 tankar om döden. 11.

Everything that gets born dies. Morrie Schwartz 11. Var beredd på att dö när som helst "Alla vet att de ska dö", uppr...



Everything that gets born dies.
Morrie Schwartz


11. Var beredd på att dö när som helst



"Alla vet att de ska dö", upprepade han, "men ingen tror på det."
   Så vi lurar oss själva när det gäller döden, sa jag.
   "Ja. Men det finns ett bättre sätt. Att veta att man ska dö och vara beredd på det när som helst. Det är bättre. På det viset blir man faktiskt mer engagerad i sitt liv medan man lever."
   Hur kan man någonsin vara beredd på att dö?
   "Gör som buddhisterna gör. Ha en liten fågel på din axel som frågar: ´Är det idag det ska ske? Är jag redo? Gör jag allt jag borde göra? Är jag den människa jag vill vara?´"
   Han vände huvudet mot sin axel som om fågeln satt där nu.
   "Är det idag jag ska dö?" sa han.





I år bjuder Charlotte Rudenstam på en annorlunda adventskalender. Hon låter dig reflektera över livet och döden i korta ord, sånger och annat som hon associerar till döden.

Bidra gärna med dina reflektioner i kommentarsfältet.

Related

döden 9040748477716066098

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item