charlottecronquist

Sex och relationer: 6 egenskaper som gör dig attraktiv

Jag läser en väldigt intressant artikel i The Good Men project om vad som faktiskt gör en person attraktiv. Ledtråd: Det handlar inte i...

Jag läser en väldigt intressant artikel i The Good Men project om vad som faktiskt gör en person attraktiv.
Ledtråd: Det handlar inte i första hand om perfekta bröst, magrutor eller pengar … det handlar om egenskaper som gör att människor drar sig till dig som vore du en magnet.
Jag har läst igenom listan och jag tycker den är smart… får se vad du tycker.

 1. Stadga – att du går att lita på.

Många tänker sig att stadiga människor som går att lita på är trista och varken är spontana eller äventyrliga. Men det behöver inte alls handla om att det man gör konsekvent är något trist eller inrutat.  Det kan innebära att du hela tiden förvånar, tänker utanför boxen eller vågar vara annorlunda.

Den här egenskapen (consistent på engelska) handlar om att du verkligen kommer när du har lovat, att du slutför projekt, att du har värderingar som du håller dig till, i synnerhet när de blir utmanande. Stadiga och trygga människor vet att det är viktigare att vara på samma sätt varje dag än att då och då komma med grandiosa gester.

Stadiga människor är frestande.

Jag håller med om det där. Det finns egenskaper som vi lätt dömer, men som när vi tittar närmare på dem är riktigt sexiga och som också bidrar till fungerande (kärleks)relationer. Känslan att det går att lita på en partner också när det blåser, att hen inte är en vindflöjel är otroligt skön.

2. Balans

Att vara balanserad innebär att du har en mittpunkt och kan navigera även i ett stormigt hav och när det krävs rulla med vågorna. Det innebär att du inte är så lättretad eller att få i obalans. Det innebär att du kan frösta och acceptera en persons känslor och samtidigt säga att du inte håller med henne på ett respektfullt sätt. Och det menar att du inte behöver bära på andras oro inom dig. Balanserade människor har sin egen termometer som håller sig på samma nivå, även när saker kokar runt dem.

Balans är hett.

Jag lever med en partner som ofta är mer balanserad än jag, det gör att jag känner mig trygg. När jag får känsloutbrott behåller han (nästan alltid) sitt lugn och det skapar en relation som präglas av lugn, snarare än av stormar.

3. Öppenhet

När du är öppen kan du vara med din partner även när hen känner sig frustrerad, besviken eller eldsen – och även om hen tycker att du har orsakat de känslorna.
Att vara öppen innebär inte att man säger ja och amen till allt, det innebär att du har ett öppet sinne, att du är öppen för nya erfarenheter och experiment. Det innebär att du lyssnar innan du fattar beslut eller dömer. Det innebär också att alltid vara öppen för ett samtal. Det handlar om att se klart på dig själv och dina problem och att vara öppen innebär att du är generös och har ett öppet hjärta.

Öppenhet är tilldragande.

Jag menar att öppenhet är en nyckel i en relation, att jag vet att här kan vi tala om allt, här kan vi dela sorger och glädjeämnen utan att döma varandra eller mig själv.

4. Impulskontroll

Du kanske tycker att impulskontroll låter skittrist, att det är någon som aldrig agerar impulsivt. Att ha impulskontroll innebär att du inte agerar självdestuktivt, att du låter bli att skvallra eller fylla dig med negativitet. Det innebär att du låter det ”goda” i dig vinna över ditt ego. Det kan innebära att du håller tand för tunga när du är arg (räkna till tio) och det handlar om att inte tänka med könet. Det handlar om att svara någon, istället för att reagera på det någon gör.

Impulskontroll är förföriskt.

Jag kan tycka att det är oerhört tröttsamt med människor som saknar impulskontroll och som ska tillfredsställa sina lustar omedelbart, även om det är destruktivt. ”Jag måste röka nu, jag måste skrika åt hen nu, jag måste bevisa att jag har rätt nu…” Redan när jag var barn sa min mamma: ”Räkna till tio innan du svarar” om jag var arg… och det ligger en del i det.

5. Ömsinthet.

Ömsinthet skapar grunden för styrka och känslighet är en stark kvalitet. Att vara ömsint innebär att du exponerar dina mjuka sidor och tillåter din sårbarhet att finnas med. Det innebär att agera försiktigt och med medkänsla och det kräver mod. Och det innebär att ödmjukt erkännadin egen skörhet när du ber andra om hjälp. Det innebär att visa att det är okej att gråta.

Ömsinthet är upphetsande.

Sedan jag kom i kontakt med min egen sårbarhet har jag också tillåtit min ömsinthet att finnas där. Jag har blivit mjukare som person och har lättare att ta emot – och att ge. Jag tror detta är något vi kan träna upp … och att ett av tricken är att släppa prestigen.

6. Gränser.

Gränser är det viktigaste som du kan ta in och underhålla i alla slags relationer och i synnerhet i kärleksrelationer. När du har tydliga gränser så uppstår mindre förvirring och det tillåter att du kommunicerar tydligt. När du vågar sätta gränser innebär det att du inte, i hemlighet, avskyr det du tillåter. När du är medveten om dina gränser har du självrespekt och utan den har du svårt att respektera en partner. När du har tydliga gränser vet du alltid var du själv står i förhållande till någon annan och vad som händer om du passerar gränsen.

Gränser är sexiga.

När Alexander och jag leder kurser som handlar om närhet eller beröring, eller när vi leder en festival, som The JoyRide Experience, ingår en obligatorisk workshop som handlar om gränssättning. Detta för att klargöra vars och ens ansvar och för att detta skapar en trygg miljö för deltagarna. Det är otroligt viktigt att tydligggöra vikten av att sätta sina egna gränser.


Jag är en del av #blogg 100. Detta är dag 78.

Related

sex 9106459554031468732

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item