charlottecronquist

Den farliga kvinnokroppen: Nej, hon är inte barbröstad, hon har en tatatopp.

Ett naket kvinnobröst kan väcka så mycket känslor. Jag har flera vänner som blivit avstängda från Facebook för att de visat k...






Ett naket kvinnobröst kan väcka så mycket känslor.
Jag har flera vänner som blivit avstängda från Facebook för att de visat kvinnobröst.
Jag har vänner som blivit ombedda att sluta amma offentligt.
Jag har varit med om människor som sagt att nakna kvinnobröst är obscena.
Därför bara älskar jag tatatoppen … en topp med bröstvårta på….


Jag tycker det är skönt när människor ifrågasätter dumma regler, och öppnar för att vi själva börjar reflektera över våra värderingar kring olika saker.
Och jag tycker om när någon så att säga klär av en dum regel, och skickar tillbaka dem som en bumerang för regelmakarna att titta på.


Det ska bli spännande att se vilka följder tatatoppen kommer att få.
För är det så att myndigheter ska börja lägga sig i mönstren på bikinitoppar… ja, då börjar det bli skrattretande. Eller kanske något värre: I så fall är frågan vad de olika frihetslagarna vi har skapar har för värde.

Ett sätt att beskriva tatatoppen (ja, jag gör ohöljt reklam för den) är att den är ett perfekt utslag av civil olydnad.

Jag tycker verkligen det är tid att avdramatisera våra kroppar. Jag föddes naken och så vitt jag vet delar jag det ödet med alla som fötts på denna jord. Inget skyldes. Men väldigt snabbt fick jag lära mig att vissa delar av kroppen inte får visas. Jag riskerar bötesstraff om jag visar dem – och jag har vänner som har demonstrerat barbröstat och kastats i fängelse för det!

Vad handlar förbudsmentaliteten egentligen om? 

Jag tror att det som vanligt handlar om sex och makt och om en underliggande föreställning om att män inte kan hejda sina drifter. 
”Å ett naket bröst, jag tappar koncepterna… jag måste ha henne.” 
Men denna syn är ju så primitiv. Och stämmer inte med mina erfarenheter av moderna män.

Och hur kan det anses vara obscent att en kvinna ammar sitt barn. 
Vad är det obscena med barnens mun mot bröstvårtan? 
Vad är det obscena i att någon kan få se en bröstvårta? 
Är det att någons sexuella fantasier dras igång? 

Är detta ett förklätt sätt att ”skydda” kvinnor från de hungrande männen? 
Ska vi dölja oss för att vi, med mindre kläder, utgör ett latent hot mot vår egen dygd och att vi, genom att visa brösten, kan lossa säkringen på kåtgranaten som finns inne i varje man? Någonstans är detta verkligen ett nedvärderande av mannen.

Jag minns en sommar när jag hade en liten baby och skulle gå till stranden med ett sällskap. En kvinna kom fram till mig och sa: Du tänker väl inte amma på stranden, mannen i mitt sällskap skulle ta mycket illa upp.

I just det fallet var det som att bara tanken på att jag skulle lägga mitt lilla barn vid mitt bröst skulle göra den stackars mannen illa till mods. Jag var artigare (och kanske räddare) den gången än nu, så jag smög undan och bäddade in oss i en massa kläder, blev tillfälligt en burka-mamma för att mannen och kvinnan skulle slippa ha det så jobbigt.

Undrar om jag ska ta och köpa mig en tatatopp? 
Eller så går jag helt enkelt till mitt vattenhål på nakenbadet, där jag helt kan strunta i de här fåniga reglerna.

Jag tror att det är mycket bättre att vi helt enkelt blir vänner med våra kroppar. På The JoyRide Experience finns en sådan möjlighet.



Related

världen 78423340541849753

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item