charlottecronquist

Forskning: Kvinnans hjärna tystnar när hon får orgasm.

En hyllning till kvinnans yoni och hennes orgasmiska förmåga. Från  vaginarts.com ena stunden befinner jag mig i min säng. Jag ser, jag ...

En hyllning till kvinnans yoni och hennes orgasmiska förmåga. Från vaginarts.com
ena stunden befinner jag mig i min säng. Jag ser, jag hör, jag känner, jag uppfattar dofter och smakar.
Plötsligt blir det tyst runt om mig. Ljuden tonar bort och jag kliver in i njutningens universum.
En liten stund senare kommer sinnesintrycken tillbaka. Det är som att min hjärna delvis stängs av när jag får orgasm.
Och det är jag inte ensam om. Att kvinnans hjärna tystnar när hon får orgasm är numera vetenskapligt bevisat.



Vad händer i hjärnan när vi får orgasm? 

Det har neuorologen Martin Portner rett ut i Scientific American. Han har specifikt tittat på de neurologiska rötterna till orgasm.
Portner säger att det finns några principer för njutning. De är:

Sexuell lust och orgasm är påverkade av olika saker i hjärnan och i nervsystemet. De kontrollerar  i sin tur de sexuella körtlarna och könsorganen.

Vad som gör att någon känner lust kan skilja sig åt, men forskare har upptäckt att det finns förvånande många likheter mellan mäns och kvinnors lust. Det är exempelvis så att både kvinnor och män tänder på att visuella stimuli, alltså på att titta.

För att få orgasm krävs mer än kåthet. I en vetenskaplig studie  fick en kvinna, som fått sina äggstockar bortopererade,  testosteronplåster. Tre månader senare började hennes lust komma tillbaka. Till slut kunde hon ha sex med sin man och också få orgasm. Då visade det sig att hon var en av dem som hade fått sockerpiller – alltså hon fick inget testosteron, ändå påverkades hennes lustkänslor positivt.

Kvinnans erfarenheter visar hur komplex kåtheten är. 
Vi påverkas till exempel av hjärnan och nervsystemet som kontroller sexkörtlar och könsorgan. I kvinnans fall kan det alltså vara så att själva det faktum att hon deltog i studien och tänkte mycket på sex stimulerade hennes sexlust.

För att få orgasm krävs mer än att vara kåt. 
Både män och kvinnor måste också stänga av delar av hjärnan. 
När det gäller kvinnor så tystnar de delarna av hjärnan som kontrollerar tankar och känslor. Och om man skannar av hjärnan ser man att dess lustcenter är upplyst särskilt när män är kåta.
Forskarna insåg att lusten är viktig i sammanhanget och har lagt ner stor möda på att identifiera nyckelingredienserna i lust. 

– Kvinnor upplever lust som ett resultat av i vilket sammanhang hon befinner sig – om hon känner sig bekväm i sig själv och med sin partner, känner sig trygg och känner ett verkligt band mellan henne och partnern, säger exempelvis urologen Jennifer Berman.

Men en studie från 2007 visar att både kvinnor och män blir upphetsade av erotika. 
Meredith Chivers lät män och kvinnor (heterosexuella och homosexuella) titta på erotiska filmklipp. Deltagarna i studien blev mer upphetsade av att se människor ha sex än att se nakna könsorgan. 
Utan att gå in på detaljer visade studien också att kvinnor har lättare att bli kåta av många slags sexuella fantasier och är mer flexibla än män när det kommer till vad de tänder på.

Orgasmerna då? Män måste ejakulera för att trygga släktets fortbestånd. 
Men har kvinnans orgasm utvecklats i första hand av sociala skäl? 
(För att känna sig mer knuten till sin partner?) 
I så fall skulle det kanske kunna locka fram mer komplexa tankar och känslor i kvinnor än i män?

När forskare undersökt vad som händer i män hjärnor när de ejakulerar visar det sig att hjärnans belöningscentrum var ungefär lika aktivt som hos någon som tar heroin. 

Men det var fler delar av hjärnan som var mycket aktiva till exempel syncentrum, medan amygdala, som styr männens uppmärksamhet/vaksamhet och rädsla, var mindre aktivt än vanligt.

När det blev kvinnornas tur hände något oväntat. 
När de fick orgasm blev stora delar av deras hjärna tyst, till exempel de som tros styra självkontroll, dömanden och förmågan att reflektera. 
Själv upplever jag alltså att flera av mina sinnen stängs av och jag är totalt närvarande i njutningen.
Amygdala fick ännu mindre aktivitet än hos männen. 
Det förklarar forskarna med att en kvinna måste undvika att känna sig rädd eller ängslig för att kunna få orgasm:Trygga kvinnor får orgasm.

Andra forskare visar att delar av hjärnan som produceras oxytocin aktiveras under kvinnors orgasm och kommer upp i fyra gånger högre nivå än normalt.

Här finns också ett inlägg som visar hur kvinnors hjärnor ser ut när de får orgasm.


Reflektionsfråga:

Vad krävs för att du ska våga njuta?

Related

sex 8700619385664588417

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item