charlottecronquist

Sexualitet: Framstjärten som blev en fitta.

Jag tittar intresserat på Barbiedockan. Hon är helt slät. Ingen fitta där inte. Knappt ens en framstjärt. Det väcker minnen till liv....




Jag tittar intresserat på Barbiedockan.
Hon är helt slät.
Ingen fitta där inte. Knappt ens en framstjärt.
Det väcker minnen till liv. Jag, en levande Barbiedocka.


Det här är en bild NASA skickade ut i rymden för många år sedan.
Mannen har en kuk. Kvinnan ingenting. Slutsats?

I min generation var vi flera som växte upp utan kön. 
Vi hade framstjärtar. 
Kanske någon enstaka gång att en springa nämndes. 
Möjligen.
Det är så märkligt det där med laddningen kring kvinnans kön. 
Antingen finns det inte, eller så är det vulgariserat. 
Sällan något mitt emellan.



http://charlotterudenstam.se/sex-relationer/my%20books/ingen-skam-bok.html


Benämnandet, eller ickebenämnandet säger så mycket om synen både på kvinnan och på könet.

När könet är bortretuscherat – med eller utan ord – är det som att säga att kvinnans sexualitet inte är okej, som att den inte borde finnas. Bakom osynliggörandet lägger jag in en rädsla för kvinnans sexualitet, för hennes kön. Som om kraften i kvinnans sexualitet går att trolla bort genom att teckna en Barbie könlös.

Och i den andra motpolen så är det allt hårda orden kring kvinnans kön, alla invektiven, som att själva könet är horstämplat och som att kvinnan med lust är förkastlig.

Det finns naturligtvis en väldig massa mittemellan dessa motpoler – men jag tror att vi, tyvärr, blir påverkade av sätten att namnge eller inte namnge könet.

Så jag lärde mig att bli vän med fittan.
Jag lärde mig rent fysiskt att bli vän med mitt eget kön. Med min fitta.
Men också att bli vän med ordet fitta. Att sluta dra det i smutsen.

Många av mina vänner som är villiga att se närmare på sin sexualitet, som är intresserade av sexualitet, som jobbar med sexualitet, har gått över till att säga fitta. Fitta som den fuktiga ängsmarken. Fitta som ett lovord.

I min bok Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft – använder jag ordet fitta mycket. Det är en politisk manifestation, som handlar om rätten till mitt kön och till min sexualitet – men också mitt sätt att bidra till att rentvå ordet. Tvätta bort skiten som så länge har förknippats med det.

Här läser jag ett kort kapitel som beskriver hur min framstjärt blev en fitta.






Reflektionsfrågor


Hur benämner du kvinnans kön och varför?

Vilka ord kan du säga utan att rodna eller känna dig pinsam?

Och varför uppstår överhuvudtaget skamkänslor i samband med fittan?


Related

sex 6239125756709177415

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Svar
    1. Jag googlar bilder på Ken. I original ser han ut att ha kalsingar på - det finns alltså något där, även om det är censurerat.... till skillnad från Barbie då. Dessutom finns det massor av kanske är det fejk-Kennar med ståkukar. Kolla in NASA-bilden jag precis la in - den säger ändå något. Kvinnan könlös, mannen med kuk ...

      Radera
  2. Jag brukar använda ordet Snippa när jag pratar med mina barn, tycker att det är ett bra ord. Snopp och snippa är inte så laddat som kuk och fitta, vilket jag knappt kan skriva utan att rodna lite ;-) /Frida

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är toppen att vi har skapat ett gemensamt ord för en flickas kön - snippa. Det fanns inte när jag var barn. Samtidigt är det viktigt att vi som vuxna kvinnor också äger vårt kön och namnger det. Om du rodnar av fitta kanske det finnas andra alternativ som känns bra för dig. Vulva, till exempel.

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item