charlottecronquist

Veckokrönika: Om tre veckor är jag med i teve och talar om sex och andlighet.


Under några dagar i våras hade vi ett team från Sveriges Television i vårt hem.
De skulle spela in ett avsnitt av den populära serien ”Från Sverige till himlen.”
Det blev intensiva dagar, med tv-kameran ständigt närvarande och den 29 oktober är det dags för sändning … och frågan är: Går det att ha sex med gud?

Där ligger jag fullt påklädd, utan att vidröra min kropp, och upplever en energiorgasm som skjuter ut mig i universum och ger mig ett sexuellt möte med det gudomliga. 


För mig finns det en djupt andlig dimension i sexualiteten. Ju mer jag tillåter den sexuella energin strömma genom min kropp, desto sannare blir den kopplingen.
Om jag har någon religiös övertygelse så är den: Love is my religion.
För mig finns det gudomliga i var och en av oss. Hur mycket kontakt vi har med den gudomliga aspekten av oss, tror jag mest handlar om vilken uppmärksamhet vi ger det.
Själv betraktade jag mig länge som ateist, eftersom jag inte kunde relatera till bilden av en gud som en gubbe uppe i himlen. Jag hade svårt att förhålla mig till kristna dogmer. Jag blev inte berörd av de budskap jag tog emot i skolan eller under konfirmationsundervisningen.
Utan en koppling till de andliga aspekterna av livet kände jag mig ofta ensam i världen. Det var som att jag var tvungen att bära allt, klara allt själv och det blev en ganska tung börda.

Mitt i livet fick jag impulsen att göra en inre resa. Att på djupet söka svaret på frågan: Vem är jag? Ganska snart kom jag i kontakt med andliga dimensioner. Jag insåg att livet är mer än det jag kan se eller ta på. Jag upptäckte att det finns möjligheter att känna att jag ingår i ett naturligt sammanhang med andra människor, att jag inte alls är ensam och för mig blev nyckeln till den förståelsen medvetenheten om att det finns en gudomlig aspekt i mig, i dig, i allt och alla.

För mig kom det att handla om att först erövra min kropp. Jag hade fram till dess levt mitt liv i mitt huvud, sprängfyllt av tankar, idéer, oro och katastrofscenarier. Jag levde ett intellektuellt liv och min främsta kontakt med kroppen var nog egentligen det jag fick i rollen som mamma – genom att först amma, sedan krama och leka med mina barn.

Jag gick en lång kroppsterapiutbildning och blev allt mer medveten om kroppen, det var som att den väcktes till liv igen, genom andning, dans, meditation och ibland utlevande övningar. Parallellt med detta växte den andliga medvetenheten i mig, till exempel förnimmelsen att i meditation komma i kontakt med djupa aspekter av mig själv och känna hur jag gick från att vara en överlevare till att bli en levare.

Men ännu var det något som saknades, det var som att livet ännu saknade något. Det var när jag började utforska den sexuella energin som jag äntligen började känna mig ordentligt levande och då kopplingen till det andliga blev uppenbar.

Genom att tillåta energin strömma genom kroppen och genom att adressera också den sexuella energin, och det kan ske till exempel genom höftrörelser, dans, meditation, olika andningsövningar, så var det som att kroppen blev ännu mer levande. Jag började få djupare upplevelser kopplade till sexualiteten.

Jag minns första gången jag upplevde att jag hade sex med gud. Det var under en meditation där vi skulle andas genom olika punkter i kroppen och tillåta kroppens rörelser. Där ligger jag på en madrass, fullt påklädd och utan att vidröra en enda erogen zon och upplever en energiorgasm som skjuter ut mig i universum, med känslan av att ha ett påtagligt sexuellt möte med det gudomliga.

Vad jag säger är att sex med det gudomliga kan ske tillsammans med en partner, under solosex, men också med hjälp enbart av att jag tillåter den sexuella energin att strömma.



Nu är det tre veckor kvar tills programmet ska sändas och jag känner hur det pirrar i kroppen. Jag vet ju precis vad som spelades in, men eftersom programmet ännu inte är färdigklippt, så vet jag ju inte hur resultatet blir… eller hur idén om sex och andlighet kommer att tas emot i de svenska hemmen.

Spännande, spännande, som en kär vän brukar säga.



PS: I våra kurser Kåt på livet vill vi bidra till att du känner livet i dig fullt ut, att du börjar komma i kontakt med sin livsenergi ... och jag är övertygad om att det i förlängningen både kommer att göra att du känner att livet är mer meningsfullt ... och att du vågar njuta av din sexuella energi.





Related

världen 6030493793266460145

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Ja, det ska verkligen bli intressant. Dels att se själva programmet och dels att ta del av reaktionerna. Ska kanske tillägga att även undertecknad förekommer en del i nämna program.

    Mina föreställningar är att somliga kommer ha svårt att förstå vissa delar och att det beror på något som jag möter så ofta. Att vi i regel stängt av vissa delar av oss. Att vi fått lära oss att vara på ett visst sätt - och där är allt som är kopplat till sexualitet och sexuell energi skambelagt, tabu och ett "no-no".
    I det här programmet finns potentialen att lyfta fram en "konflikt" som funnits sedan Moses kom ner från berget med de 10 budorden. När han ställde sig mellan "det gudomliga" å ena sidan - och människorna - å andra sidan. När idéen om att det måste finnas någon som tolkar och förklarar vad "det gudomliga" menar. Och när han (?) slog fast: du får inga andra gudar hava jämte mig.
    Alltså, det ska dels finnas någon mellan det gudomliga och människan, någon som tolkar och förklarar (och därmed får makt). Och dels att det enbart får finnas en enda gudomlighet och att det är en "han".
    Resten är historia i form av regler, förtryck, lagar, krig, mord, dogmer, hjärntvätt, indoktrinering... Allt för att få dom som har andra tankar att rätta in sig i Ledet. I kyrkans led. Ungefär samma resonemang kan appliceras på Kristendom, Islam och Judendomen. De s k Abrahamitiska religionerna, med idéen att det bara finns en gud och att det behövs ett gäng skäggiga gubbar i långa rockar som ska förklara för människorna hur det ligger till.
    Och gubbarna utlovar paradiset åt dem som följer deras regler, men först när vi lämnat jordelivet. Och de har dessutom inte dragit sig för att döda den som haft en annan idé.

    Och här kommer konflikten. Det som skulle lett till en säker plats på häxbålet i medeltida kristendomen eller att stenas till döds i något land idag, som präglas av en mer extrem tolkning av islam.

    Charlotte, du skriver, att du (och därmed även andra) kan nå något gudomligt, helt utan att följa deras (skäggiga gubbarnas eller kyrkans) tolkningar, regler och förklaringar. Du gör det genom att vända dig in, in i din egen kropp.

    Wow! Det väcker ju tanken: Tänk om det är så att vi har den där gudomligheten inom oss redan? Och om sexualiteten, något som gubbarna i skägg ägnat mycket möda åt att försöka kontrollera, är en väg att nå dit. Ja, det förklarar verkligen den sexual- och kroppsfientlighet som kyrkan har stått för och i hög grad fortfarande står för. För isåfall behöver vi varken präster, rabbiner, imamer eller några andra skriflärde. Vi kan ställa ner deras gamla skrifter i ett arkiv någonstans och börja lyssna innåt efter vår egen sanning - inte utåt efter "deras" sanning. Vi kan våga lita på det som känns i vår egen kropp - och inte gå vilse i våra tankar, föreställningar, rädslor och idéer. Dvs att inte kliva in i den livsåskådning som som har sina rötter i texter som Bibeln, Koranen och Talmud - och som stora delar av världens normer, lagstiftning, regler och kultur bygger på.

    Utan att vi istället kan utgå från det vi verkligen vet - det vill säga det är det som är här, nu och känns i min egen kropp.

    Något annat som dessutom förenar dom här tre religionerna är förtrycket av kvinnan i allmänhet och hennes sexualitet i synnerhet.
    Så det ska verkligen bli intressant att ta del av de reaktioner som kommer från TV-tittarna!

    Bänka er framför TV:n, SVT 2, kl 20.00.

    Och - varför inte värma upp med att komma på en kurs med oss?
    I Malmö, Göteborg eller Stockholm.
    Kolla in http://lustochliv.se

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item