charlottecronquist

Det är klart du ska gilla att vara naken.

Jag brukar rita nakna kroppar, kanske som ett omedvetet sätt att avdramatisera kroppen?


Känner du dig bekväm med att visa din nakna kropp inför andra?
Händer det att du skäms för din nakna kropp?
Ett bra sätt att hantera det är att träna på att visa dig naken – till exempel genom att gå på kallbadhus, använda gemensamma duschar eller genom att bada bastu
.


För en massa år sedan gick jag en kroppsterapiutbildning i Danmark. Vi hade gemensamma duschar. De första gångerna jag duschade bland både män och kvinnor kände jag mig oerhört generad. Väldigt snabbt släppte det. Där stod helt enkelt olika kroppar, med olika kön, olika ålder, olika kroppsbyggnader och olika tecken på att dessa kroppar lever.

För mig blev det ett bra sätt att avdramatisera nakenhet och den nakna kroppen. Kanske var det ändå inte så svårt för mig, för som barn, brukade familjen bada naken – åtminstone när ingen såg.

I puberteten blev kroppen mer problematisk. Då började jämförelser komma in. Stora bröst, små bröst, mycket hår, lite hår. Det var som att den fria och problemfria kroppen plötsligt var platsen för skavanker, platsen för ”min kropp duger inte.”

Om man väljer att då börja skyla kroppen, till exempel genom att hoppa över att duscha efter gympan, kan man ha inlett en väg mot att känna skam i kroppen – om den inte fanns där långt innan.

Jag läser en artikel i mindbydygreen av Samantha Rose, en kvinna som hamnade på ett badhus i Österrike och tvingades konfronteras med sin egen och andras kroppar … och det som till en början kändes oerhört obehagligt för henne, slutade med att hon drog slutsatsen att det är bra att vara naken då och då. Så jag skriver fyra av hennes skäl till att våga vara naken. Texten är riktad till kvinnor, men detta kan givetvis också gälla hannar och hennar också.

1. Tanken att det finns något som är perfekt är en illusion.


Tänk på att vi alla ser olika ut och att du inte behöver ”göra dig till” för att din kropp ska duga. Många tror att de inte kan gå ut utan att vara sminkade. Men ingen är ”perfekt” – eller sett på ett annat sätt – vi är alla perfekta på se ut som oss själva. Alla är vi olika. På ängen står många olika blommor, du är en av dessa. Det artikelförfattaren upptäckte på badhuset i Österrike att det inte var hennes kropp som gjorde att hon kände sig ensam, det var hennes egen attityd till sin egen kropp.

2. Det är bra att vara sårbar inför andra.


”Jag har kommit fram till att se andra nakna kroppar kan göra mig mer bekväm i min egen kropp, och jag är beredd att tillåta mig att känna mig rädd och obekväm en stund.”

3. När du dömer andra, dömer du samtidigt dig själv.


Samhället har lärt oss att vi ska döma och kritisera istället för att älska och bry oss om oss själva och andra. När du jämför dig själv med andra, så skadar du dig själv. Vi behöver ta hand om våra kroppar både fysiskt och känslomässigt och gärna skapa en rutin för att få ordning på våra känslor. Meditation är ett bra sätt.

4. När du känner dig bekväm med att vara naken, kommer du att känna mindre behov att sminka dig.


Och du – din kropp förändras hela tiden. Det kanske bara är att acceptera det?



PS: Ett sätt att bli bekväm med din kropp är att läsa min bok Ingen skam i kroppen, frigör din sexuella kraft.

Related

livet 6218064396508639008

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item