charlottecronquist

Veckokrönika: Hur levande vill du vara?


Allt fler blir medvetna om den.
Allt fler känner den.
Allt fler upptäcker att den är så mycket mer än de först trodde.
Jag talar om den sexuella energin, om livskraften, om gnistan i mig.



Jag tror att jag, sorgligt nog, delar skamdelen av min sexuella historia med många, både män och kvinnor.

Det är fascinerande hur livsresan startar. En man och en kvinna som njuter tillsammans.

(PK-not: I de allra flesta fall.) Jag mötte nyligen en man som visste när befruktningen skedde. Ett magiskt ögonblick av sammansmältning och en livsresas start.

Jag skriver det mest för att visa att sexualiteten finns med där från det första ögonblicket. Livskraften finns där. Gnistan är där.

Trots detta, att vi är sprungna ur njutning, har sexualiteten så tabuiserats, så objektifierats, så skambelagts… så sexualiserats.

Jag tror att en av förklaringarna till det är just den starka kraften som sexualiteten representerar. Jag tror att det, genom tiderna, funnits ett uttalat eller outtalat behov av att trycka ner människors kraft i allmänhet och kvinnors kraft i synnerhet.

Det är vetenskapligt bevisat att kvinnor som utsätts för sexuellt våld tar stryk, att deras kreativitet och livsvilja dämpas, att det skadar kvinnor på djupet. Det är också så att kvinnor som njuter får mer tillgång till kreativitet, större möjligheter att förverkliga sina drömmar, större möjligheter till ett rikt liv.


Mänskligheten visste tidigt att det var kvinnan som gav liv. Yonin, vulvan, fittan, har varit helig i många tidiga kulturer. Livets gudomliga och mystiska ursprung liksom. 



Många kulturer har också varit medvetna om kraften i kvinnans sexualitet, hennes möjlighet till njutning och hennes förmåga att nå djupa andliga dimensioner när hon möter och bejakar sin sexuella energi.

Så jag tror att en del av förklaringarna till förtrycket av kvinnors sexualitet, helt enkelt handlar om att trycka ner kvinnor och deras möjlighet att ge sina bidrag till världen. Varför nu män skrämts både av kvinnors orgasmiska förmåga och det faktum att de ger liv? Jag fattar fortfarande inte mekanismen som gjort och gör att män genom tiderna valt att trycka ner kvinnor, skambelägga dem och bruka våld mot dem.

Det är en märklig paradox att kvinnor, åtminstone de senaste hundra åren, har objektifierats, har förtingligats, har sett som sexiga mottagare att mäns lust, av mäns ejakulationer, av mäns drifter.

Det är märkligt att vi, jag tror i synnerhet under tiden 1850-1950, har lurat många kvinnor att tro att sexualitet är något ont, något dåligt, något som bara kan ske på mäns villkor och där det är uteslutet att en kvinna skulle kunna njuta av sex… så vida hon inte var kurtisan och därmed inte räknades som en fullvärdig medborgare.

Kanske är det makthunger som har bidragit till sexualiseringen av kvinnan? Kanske är det gubbar som Augustinus, som i ånger över sina erotiska utsvävningar som ung, valde att hitta på arvsynden och göra själva kvinnan till syn … och skapade påfund för att försyndliga sexualiteten?.

Jag tror tyvärr att det finns många förklaringar till att kvinnans sexualitet har tryckts ihop står att finna i religioner som kristendom.


Det är dags att vi lär oss mer om sexualiteten. Att vi blir mer nyfikna på den. Att vi börjar inse vad den sexuella energin representerar. Att det går att både toknjuta och få djupt andliga upplevelser av sex. Alltså, det finns så mycket kul med sex… så mycket jag lärt mig de senaste femton åren… kunskap om sexualitet som gör mitt liv sååå mycket rikare.

Allt det här sagt för att jag nu är mogen att ge mig land och rike runt och föreläsa om sexualitetens möjligheter. Jag berättar gärna min livshistoria också, hur jag gått från skam till lust. För jag tror att jag, sorgligt nog, delar skamdelen av min sexuella historia, med många, både män och kvinnor.


Jag tror det är färre som valt att utforska den sexuella energin… och upptäckt hur ljuvligt och meningsfullt livet kan bli. Det finns så oerhört mycket sex bortom sexualisering, orgasmjakt och prestationsångest. Det finns så mycket njutning som bara väntar på att du ska upptäcka den. Häng med.

Här är ett klipp där jag berättar mer om min syn på sexualitet - sprid den gärna och berätta för världen att jag vill ut och möta den. Eller ta kontakt om du är en person som vill anlita mig.







Charlotte Rudenstam
 är författare och coach, och vill bidra till att du älskar livet.


Related

veckokrönika 3127992832517718276

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item