charlottecronquist

Hur känns det att vara miljonär? Jo tack, bra!

Foto: Albert Säfström
Nu passerar 100% Charlotte en miljon sidvisningar.
Därför känns det relevant att intervjua bloggaren, författaren och coachen Charlotte Rudenstam.


Charlotte, hur känns det nu när du har blivit miljonär?
– Överväldigande faktiskt. När jag startade bloggen hade jag inte en tanke på att den skulle kunna nå så många.

Hur skulle du beskriva 100% Charlotte?
– Det är mer än en blogg. Eftersom jag har 35 år som journalist i bagaget, har 100% Charlotte blivit mitt eget magasin, som fokuserar livet, lusten och sexualiteten. Självklart har jag själv stor plats, med egna veckokrönikor och med möjlighet för läsare att svara på frågor.

Vem är du och vem är 100% Charlotte?
– Jag brukar skilja mellan texter som år professionella, personliga och privata och min ambition är att pendla mellan det professionella och det personliga. 100% Charlotte är bara en del av mig, det mest privata utesluter jag från bloggen. Man kan säga att 100% Charlotte är en persona.


Betyder det att det du skriver om 100% Charlotte är påhittat?
– Nej, inte alls. Allt jag skriver är sant. 100% Charlotte handlar om att vara sann, om att våga se hela sig själv. Men jag väljer att berätta valda delar och utesluter det mest privata. Ju större läsekretsen har blivit, desto viktigare är det att de som figurerar är med på det.


Vilkens slags artiklar ger mest respons?
– När jag skriver sårbart om livet, alltså när jag blir personlig. Det senaste halvåret har varit ett av de tuffaste i mitt liv, med separation, skilsmässa och flytt. De artiklarna har lästs av många och jag har fått väldigt mycket respons. Det verkar som att det finns ett behov av att läsa om någon som hyfsat klarar av att hantera livets utmaningar.


Varför skriver du om sex?
– Mitt fokus är ganska sällan sex, i meningen ”ligga”, mitt fokus är mer sexualiteten och dess roll i livet. Jag tycker det är viktigt att det finns en tillåtande attityd till sexualiteten och dess möjligheter att berika livet på ett brett plan. Dessutom är en av mina hjärtefrågor att bidra till att sexuellt våld och skam kring sex. Med min blogg vill jag bidra till en mer kärleksfull värld, där sex och njutning är en självklar del.


Hur reagerar människor när du skriver om sex?
– Det finns de som missförstår mig, de som tror att 100% Charlotte är en sajt som handlar om att ligga och som kanske blir besvikna när de ser att mitt fokus är något annat. Ganska ofta får jag förfrågningar om jag vill göra reklam för potensmedel eller sexleksaker, men de har uppenbarligen läst bloggen slarvigt. Det finns också en annan grupp människor som tycker att jag är konstig eller provocerande för att jag skriver om sex och som dömer det jag gör, utan att egentligen har läst det. Så finns det också en stor grupp människor som gillar det jag skriver om sex och sexualitet, att jag till exempel visar kopplingen mellan sexualitet och kreativitet, sex och andlighet, att jag skriver om forskning kring sex och njutning och om möjligheter att njuta mer. Det finns också de som tycker om att jag driver opinion mot sexuellt våld och förtryck. 

Vad är syftet med 100% Charlotte?
– Att bidra till att människor känner sig mer fria att vara sig själva och att de oftare kan välja kärlek framför rädsla. Jag vill också i förlängningen bidra till ett mer hållbart sätt att leva. Min övertygelse är att människor som tycker om sig själva också kan ge kärlek till andra och har mindre behov av att köpa sig status med prylar.


Hur ser framtiden ut för 100% Charlotte?
– Jag hoppas hitta sätt att få ekonomi på bloggen. Just nu är det ett hobbyprojekt, som jag ägnar i snitt en timme om dagen åt. Jag tar gärna emot tips kring hur jag hittar sätt att göra bloggen lönsam. Jag har faktiskt aldrig skrivit så mycket gratis i mitt liv. Ett av skälen till att jag fortsätter så ihärdigt är att jag tycker jag bidrar till något som är viktigt: Jag sprider ord av kärlek.

Related

världen 8572314201713065388

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item