charlottecronquist

Ny bok: En snippa om dagen





Anna Åhlunds bilder har gett mig en känsla av egenmakt.
Nu har hennes årslånga projekt ”En snippa om dagen” blivit till bok.
Jag säger bara: YES!
Det är så bra att låta kvinnokönet få plats. Osynlighetens tid är förbi.



Jag bläddrar genom boken och ler. Alltså, jag blir glad över alla dessa varianter på snippor. En del av bilderna går direkt till hjärtat, andra har en tankeväckande dimension, somliga en politisk. Det går liksom att se en snippa i allt – och det är så oerhört befriande.

Boken består helt enkelt av Anna Åhlunds snippabilder, med vidhängande textrad – som ibland ger bilden en ny dimension. I inledningen skriver Anna:

”Jag har alltid ritt snippor. Jag tycker om att rita snippor. Att bilder av snippor väcker alla möjliga sorters reaktioner säger något om hur skev världen är. En dag kommer det inte att vara så konstigt. Till dess kommer jag att fortsätta rita snippor, helst en snippa om dagen.”

Det går att utläsa en politisk markering i detta, om en vill. Så jag väljer att göra det. Jag möter en kvinna som vill göra kvinnokönet synligt, som vill visa det och att det så småningom är den naturligaste saken i världen.

När jag skrev ”Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft” med fokus på kvinnans sexualitet, var det också viktigt att namnge och synliggöra kvinnokönet. Ut ur garderoben liksom. Det är en av de saker som är så skön med den här boken.


Så köp den. Stanna upp för bilderna. Meditera över dem. Samtala om dem. Fundera över vad du skulle ha ritat för bild en dag som denna. Vad väcker dessa snippabilder i dig?

Det händer att jag ibland hakar upp mig på själva ordet snippa. För mig är snopp och snippa av samma valör, och själv använder jag de orden för barnens kön och jag tycker det är så oerhört skönt att det nu också finns ett vedertaget ord för flickkönet – jag hoppas ingen, liksom jag, behöver ha en framstjärt.

Men kanske är det bra just med snippa i det här projektet. Det kanske är med och gör det mer möjligt. Hade de moralpaniska sociala medierna klarat projektet ”En fitta om dagen”? (Just nu är mitt eget favoritord för kvinnokönet yoni, som används mycket inom tantra).




Related

världen 1720483878514294369

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item