charlottecronquist

Släpp skammen

Nu är det tid att släppa skammen

shame1.jpg



Ta mig härifrån. Jag döör! Så pinsamt detta är!
Känner du igen den känslan? En känsla av att vara fel, för mycket, eller kanske till och med helt värdelös?
Det är så fruktansvärt obehagligt att du kan göra vad som helst för att slippa känna det.
Du är programmerad till att känna dig pinsam, till att skämmas - och det går att välja att leva på ett annat sätt.
Det kan du göra genom att gå webbkursen Släpp skammen.


Jag undrar hur många gånger jag har känt mig pinsam, eller tyckt att någon annan varit det. Jag undrar hur många gånger jag har varit hård och dömt andra eller mig själv. Jag undrar hur många gånger jag har låtit bli att säga något eller göra något för rädslan att bli dömd eller utesluten ur gruppen. Jag undrar hur många gånger jag har känt att jag är för mycket.
Säkert är det tusentals gånger.

Jag har gått omkring med känslan av att vara en bluff, av att egentligen inte duga och varit rädd för att jag när som helst skulle avslöjas.
Nu vet jag vad det handlar om - nämligen djupa känslor av skam. Rädslan för att känna skammen har bidragit till att jag inte ens velat närma mig situationer när jag riskerar att känna skam.

Som skammen har begränsat mitt liv.
Men inte längre.

I dag är jag tacksam över att jag för snart 20 år sedan började bli medveten om hur skam styrde mitt liv. Det har gjort att jag valt att möta skammen, skärskåda den och få förståelse för varför jag reagerar som jag gör.

Jag är fortfarande rädd idag, men det är mycket mindre läskigt.

Det är de erfarenheterna jag vill förmedla till dig. Det går att få skammens grepp att släppa taget. Vägen dit är ökad medvetenhet och förståelse. Det är vad jag erbjuder dig i webbkursen "Släpp skammen".


Tänk dig den där dagen när du inte längre tänker: "Men vad ska de andra säga?" eller "Men om jag gör så kommer alla att hata mig".
Den dagen står du fri, du säger och gör vad du vill, du lyssnar in dig själv.
Släpp skammen vänder sig till dig som ibland känner att du är pinsam eller att situationen är jobbig, eller till dig som ser på andra och tänker: Så fruktansvärt pinsam hen är! Så hen gör bort sig.

Den här kursen är till för dig som vill veta mer om vad skam är och hur den påverkar ditt och alla andras liv. Visste du till exempel att skam faktiskt var nödvändigt för att människan en gång skulle bygga samhällen?

Att göra bort sig, att känna att en situation är pinsam kan kännas som en nära-döden-upplevelse. Men vad är det egentligen som händer i dig? Varför känns det så svårt? Vad är det för rädslor det handlar om?


Kursmoment:

  • Vad är skam?
  • Så fungerar skam.
  • Vad döljer skamkänslan?
  • Bli medveten om skam
  • Tillåt livets magi

Det räcker inte med att läsa  för att ändra ett beteende. Därför innehåller den här kursen, förutom faktaavsnitt:

  • Övningar
  • Reflektioner
  • Meditationer
  • Filmer där jag bjuder på mina erfarenheter
  • Möjlighet att köpa en personlig coachingtimme till specialpris.

Du kommer att få bättre koll på i vilka situationer du skäms och blir medveten om vad som händer i ditt kropp och ditt sinne när det sker. Ibland är rädslan för att skämmas så stor att du inte är medveten om att du faktiskt skäms - så en del av kursen är att bli medveten om vad det är du vill skydda - vad döljer känslan av skam?

Släpp skammen  599:- inklusive moms. Känner du att du redan har släppt en del av dina skamkänslor, rekommenderas du den mer omfattande och djupgående webbkursen Ta makten.

Gör kursen när och hur du vill

En av de fina sakerna med att gå en webbkurs är att du kan göra den helt i din egen takt och utan att någon annan vet att du gör det. I lugn och ro kan du gå kursen och jag rekommenderar dig att ta god tid för övningar, reflektioner, och meditationer. Det kursen öppnar för är att du möter livet på ett nytt sätt, där du kan känna dina sunda gränser och oftare säga ja till njutning.
När du köper kursen har du tillgång till den omedelbart och sedan kan du logga in hur mycket du vill i hela sex månader. 
Det innebär att du kan göra övningarna fler gånger och komma till djupare insikter. Det finns också en möjlighet till personlig coaching före, under eller efter att du har gått kursen.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Related

webbkurs 880035494933625740

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item