charlottecronquist

Kärleksmeditation 4: Jag älskar mig




Dagens meditation handlar om något så enkelt som att till dig själv säga orden:
Jag älskar mig.


Här är lite bakgrund:
Jag har varit med på flera workshoppar där en av uppgifterna varit att säga just: Jag älskar mig, samtidigt som jag har ögonkontakt med någon annan.
Jag kan intyga att det kan kännas utmanande.
För hur ofta är det du säger de orden till dig själv?


Länge var min inre röst inte särskilt snäll mot mig.
När jag hörde den sa den: “Vad du är dum, vad du är korkad,
vad du är dum, vad du är korkad”.
Då insåg jag att den dömande rösten länge hade fyllt mitt inre
och mer eller mindre vittrat sönder min självkärlek.


Jag hade också lagt märke till när andra sagt:
“När du tänker på dig själv är du egoistisk.”
Så jag var lite förvirrad.


Vad är självkärlek? Är det okej att älska mig?
Numera ser jag självkärlek som grundläggande.
För om jag inte vågar älska mig själv - hur ska jag då våga älska någon annan?


Eller uttryckt på ett annat sätt:
Om jag inte älskar mig själv, är då inte risken att min kärlek till andra
blir villkorad och krävande?
Då kan ju känslan vara att det är den andre som “räddar” mig,
den andre som ska få älska mig...
som ska göra det jag själv inte pallar med att göra.
Och en sådan kärlek kan i längden faktiskt bli destruktiv.
Det är just detta du kan reflektera över när du mediterar och tyst för dig själv säger: Jag älskar mig.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer


Vill du ha mer kontakt med din lust? Då kan du testa  en 21-dagarsmeditation.

Related

meditation 3226864022586896914

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item