charlottecronquist

När kroppen min längtar



Så är det natt och jag ligger ensam i sängen.
Jag vaknar tidigt, kroppen längtar efter närhet.
Den längtar så att vakenheten är där, blixtsnabbt och jag smeker den lite, som för att säga, ”jag är här för mig”.



Det är bevisat så många gånger att vi människor behöver beröring. Att vi mår bra av att låta oxytocinet flöda i våra kroppar. För mig är det lättare att uppnå känslan av välbehag när min kropp finns nära någon annans. Jag älskar att ha sovsällskap. Det är som att själva kroppen, den andra kroppens andetag, kroppens rörelser och ljud gör att jag känner att jag är med, att jag tillhör, att jag ingår i ett sammanhang. Ofta gör detta det enklare för mig att slappna av och sova tillräckligt för att slå upp ögonen på morgonen och med nyfikenhet ta mig an den nya dagen.

Det är spännande det där med kroppens längtan, hur just min kropp tycker om att ligga nära en annan kropp, eller sitta nära en annan kropp, eller hålla en kropp i min famn, eller bli famnad av en kropp.

Självklart har det betydelse vems kroppen är, vissa kroppar passar min kropp bättre med än andra. När det är en kropp jag gillar särskilt mycket är det som att hormonnivåerna snabbare blir högre, att avslappningen och välbehaget kommer snabbare när jag är nära en person jag älskar, må det vara ett barn, en familjemedlem, en älskling eller en väninna.

Jag älskar att bli famnad i kramar, att vila i en famn, att stanna några andetag. Ibland gör det att jag känner mig som en liten flicka som äntligen kan slappna av en liten stund, andra gånger väcks känslan av värde i stunden, att det är jag den vuxna som möter någon. Ibland framkallar kramen enbart måbrahormon, men andra gånger kan kramen också få mer att röra sig i kroppen, en längtan efter ännu mer närhet, ännu mer intimitet.

Och jag älskar verkligen att ligga nära en människa jag älskar. Jag har förmånen att då och då få ligga bredvid ett litet barn som somnar, känna hens andetag som långsamt går ner i vila, den lilla kroppen som slappnar av och lägga märke till den lilla svettdroppen i pannan. Då är det lätt att själv somna till en stund. Jag har dessutom förmånen att ofta få sova med en älskad man, en person som sover tyst och som vaknar glad. Det är så lätt att somna tillsammans, att möta den nya morgonen tillsammans och känna mixen av hormoner som skapas i oss och mellan oss.

Nu är jag ensam i några dagar. Sängen är ändå varm. Jag kan sträcka ut mig precis som jag vill. Jag kan ha lampan tänd, glömma den tänd, läsa bok, vakna mitt i natten och fortsätta läsa. Jag stör absolut ingen. Samtidigt längtar, längtar, längtar min kropp efter just hans kropp, av att känna närheten, den intimitet som uppstår bara genom att två kroppar ligger sked med varandra, eller när jag känner några hårstrån som kittlar lite på min kind eller att jag rör mig i sömnen och rörelsen blir till en sövande smekning, eller jag ger eller tar emot en sömnig smekning och kroppen min, som för en liten stund vaknade till, blir lugn av lugnet i hans kropp och så somnar jag om och vilar, vilar, vilar ordentligt.

Lite märkligt är det allt att det är så lätt att bli van vid närheten till en kropp, av dess dofter, av dess ljud, av dess yta, av att kunna se på den, av att ha en stunds ögonkontakt, av att kunna viska något till den, av att bara vara med den och självklart att kunna älska den. Alltså det märkliga är inte att det är så skönt att vara intim med en annan människa och älska att vara nära hens kropp, det märkliga är hur snabbt saknaden uppstår, hur snabbt längtan växer när kropparna är åtskilda.

Så nu längtar kroppen min, som den längtar. Kanske att jag tar en powernap under dagen för att kompensera att kroppen min vaknat alldeles för tidigt dessa ensamma nätter.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

För att kunna älska närheten till någon annan, är det bra att vara trygg i sin egen kropp. Det är därför jag har skapat webbkursen Älska kroppen.

Related

kärlek 6206445912373351090

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item