charlottecronquist

Sexualitet: Vilken slags fantasier tillåter du dig att ha?





Tänk om en av de begränsningar du kan känna när det gäller sex är dels dina egna erfarenheter och dels dina tankar?
Alltså att du bara tillåter fantasier som gränsar till det du redan har pröva?
Vad skulle hända med dig om du började fantisera fritt om sex?



När någon frågar mig vad sex är får jag allt svårare att svara kort och koncist. Ju mer jag erfar, desto vidare blir min definition. I dag krävs inte längre fysisk beröring för att jag ska uppleva ett möte som sexuellt. Sex kan med andra ord starta vid någon form av erotiskt energiutbyte.

Frågan är om det kan vara på liknande sätt när det gäller fantasier? Att den erfarenhet jag har öppnar för möjligheter att fantisera friare, helt enkelt för att jag har en större palett av färger att välja mellan och där möjligheterna att kombinera färgerna blir fler?

Nästa fråga blir sedan om fantasin är något jag vill leva ut? Alltså om fantasin ska vara något slags trigger för min njutning och bara tanken på fantasin (och kanske vissa smekningar) kan göra mig kåt. Vad händer om jag istället tänker att jag verkligen vill leva ut fantasin, testa den i praktiken?

Det är här jag ser att något spännande kan hända.

Jag möter personer som har spännande och fantastiska sexfantasier, som skulle kunna involvera flera personer, ja något slags scen. Fantasin kan verka så ”orealistisk” att den kan kännas trygg att ha, eftersom personen i fråga ”räddas” från att leva ut den. Den typen av fantasi kanske hen använder mest vid onani eller som ”fucktalk” under samlag-

Så möter jag andra personer som är i andra änden av spektrat, där fantasierna snarare är uttryck för den längtan personen har. Alltså hen skulle vilja krydda sitt sexliv lite till och lägga till någon ingrediens som tidigare tyckts tabu... och det skulle kunna vara oralsex eller analsex med en partner.

Vad skulle hända om den försiktige vågade fantisera mer än ett steg till, alltså om fantasin blev mer än den längtan som ligger nära till hands? Vad skulle hända om den mer frivola såg det som möjligt att verkligen testa om fantasin är så härlig i verkligheten som inne i huvudet?

Jag har, vid flera tillfällen, varit med om kurser och workshoppar där en ingrediens har varit att tala om sexfantasier. Jag har också varit med om att givits tillfälle att leva ut fantasin.

Det som slår mig är att många verkar ha några favoritfantasier, som de när som helst kan plocka fram och där det ibland är lite oklart om personen skulle våga leva ut dem. Och så finns det andra, som jag själv, som liksom får tillverka nya fantasier, dels för att jag tidigare inte vågat ha saftiga fantasier och dels för att de fantasier som tidigare funnits redan är testade och utlevda.

Det jag är ute efter är att här finns en möjlighet att checka in hur fri du är i förhållande till din sexualitet, din längtan, din nyfikenhet? Lägger du locket på från början och väljer att köra säkert ”detta är ändå inte möjligt” eller ”jag törs inte fantisera om trekanter etc. för det vore för mycket”? Eller blir du nyfiken och tänker... hm ... det kanske finns något spännande jag gärna fantiserar om att göra och nu ska jag testa att göra det...

Vad är outforskat hos dig?

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

Charlotte är relationsexpert och coachar enskilda och par oavsett sexuella preferenser om relationer, sex och kärlek.



Related

sexualitet 2777015491384157169

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item