charlottecronquist

Sexualitet: Det handlar om så mycket mer än kuken





En man sitter framför mig och ganska snart kommer samtalet att handla om kuken.
Det gör det ofta när män söker coaching eller sessioner av mig.
Det är som att kuken blivit en olydig kille, som inte beter sig som han vill.
– Problemet kanske sitter i huvudet, säger några av dem.


Jag möter många män på jobbet, män som blottar sina innersta rädslor och som vill ha hjälp att få sexlivet att fungera bättre.

De kan ha alla möjliga bekymmer. Som att kuken vill för mycket, vill för litet, inte får stånd, får stånd för snabbt, att kåtheten saknas, att de kommer för fort eller inte alls, eller att det är lätt att få den att fungera framför p-rullen, medan det går i baklås i mötet med en partner.

Det kan vara något de burit med sig länge, men nu finns en längtan efter att göra något åt det. Som att livet blir för litet när kuken inte riktigt hänger med.

I de allra flesta fall handlar det om så mycket mer än kuken. Det är som att kuken sänder ut ett alarm om att något behöver förändras. Och så signalerar den genom att bete sig på ett sätt kukägaren varken är van vid eller uppskattar.

När kuken får en egen vilja, eller ovilja, räcker det sällan med att prata om den eller att fokusera uppmärksamheten på den. Frågan är: Varför händer detta?

Vad gör det att mannen kan få stånd på egen hand, men inte med sin partner? Vad är det som gör att mannen får utlösning så fort han ser en naken rumpa? Vad är det som gör att mannen känner skam, antingen för att han lätt får stånd eller för att han har svårt att få det? Vad kan det handla om?

Då gäller det att zooma ut från kuken och se hela mannen – och att han är beredd att se mer av sig själv. Vad längtar han efter? Vad behöver han? Vad är det han är rädd för? Vad skulle kunna vara sätt att komma mer i kontakt med hela sig?

Det finns inga universalsvar på hur en ska hantera eller närma sig en man som är orolig för vad kuken gör eller inte gör. Ofta gömmer sig problemens orsak i mannens liv, kanske till och med i barndomen. Där kan finnas gamla rädslor – till exempel rädslan att bli avvisad, eller hånad eller rädslan för fysisk närhet – som hängt med länge, men som återaktiveras nu, av något skäl.

Sällan är det möjligt att efter ett samtal eller en session ha löst problemet – eftersom det har byggts upp under åratal. En stor utmaning är också att problemen brukar underhållas av hjärnan och tankarna. ”Måtte jag få stånd.” ”Måtte jag komma/inte komma”. ”Måtte jag kunna tillfredsställa hen”. Huvudet kan vara fyllt av en blandning av orostankar, förväntningar och så ligger frustrationen där på lut och väntar.

När männen (för det är oftast män) kontaktar mig frågar de hur en session går till. Jag svarar att jag inte vet. Att det beror på behoven, önskemålen och längtan i ögonblicket, vad som känns viktigt för honom att utforska i den stunden sessionen sker. Jag vill alltså bidra till att föra tillbaka mannen till här och nu, till att uppfatta sina sinnen, till att säga vad som är viktigt precis just nu.

Ibland får de träna på att komma med önskemål, eftersom somliga är vana vid att ge mycket till andra, och har svårt att veta vad de önskar och kan vara rädda att önskan blir avvisad och de därmed kan känna sig bortgjorda.

Innan någon handpåläggning sker har vi alltid talat om gränserna för beröring. Jag är mycket noga med att säga att jag inte erbjuder sexuella tjänster, så de kan släppa den sortens förväntningar (om de skulle finnas). Ibland talar vi om samtyckeshjulet och alltid, alltid om vikten av att säga tydliga ja och nej.

Det är fantastiskt att vara med om när en klient – oavsett kön – börjar slappna av. När kropparna släpper kontrollen. När en person kan uppfatta min hand mot ryggen.

Ibland är det som att närvaroträningen är det allra viktigaste. Att lägga märke till hur handens möte med huden känns. Att lägga märke till vilka förnimmelser som uppstår. Att lägga märke till ljuden, kroppens rörelser och så självklart andningen.

Det som ofta händer är att när männen känner mer tillit, så slappnar de av mer, då kommer de mer till nuet och då går det också att prata lite om vad som kan förbättra relationen till kuken och dess uppförande.

Jag pratar ofta om beröring utan mål, om att ägna sig åt självkärlek med mjukhet, om att tillåta energin att byggas upp i kroppen, att tillåta kåthet att finnas där och att inte fokusera på att få utlösning. Eller snarare jag brukar tala om fördelen med att inte spruta (så ofta), vad som händer med män som kan hålla kåtheten och energin kvar, istället för att så snabbt som möjligt komma i mål.

Ett av de värsta trollen jag stöter på i mitt arbete är förväntningar. ”Nu är jag nära den här människan och nu måste jag bli kåt/inte spruta/hålla ståndet länge” eller ”Nu rör hon vid min rygg, nu borde jag börja bli kåt av detta.”, ”Tänk om den här beröringen inte leder någonstans, då blir jag besviken.”

Det är bra att då och då lägga märke till de där förväntningarna, tankarna som simmar runt i huvudet och förhindrar en från att uppleva den där njutningen som redan är där. Som att en försöker springa före sig själv, vara vid målgången och hoppas på explosionen och inte lägga märke till att det är så oerhört skönt när handen glider långsamt över kroppen. Som att en går miste om större delen av kalaset för att en vill ha tårta, eller som att en inte ens uppfattar att en sitter där vid kakfatet och kan äta den ena småkakan efter den andra, för att en bara tänker: Tårta, tårta, tårta!

Jag är med om att något händer med männen när de blir närvarande i sina kroppar. När de andas och lägger märke till det som är i ögonblicket, när de kan känna ”det är skönt just nu”, även om beröringen är fjäderlätt. Och det märkliga är att när de blir mer trygga med att ta emot beröring, så är det som att något i huvudet slappnar av och då är det som att låsningen i kuken blir mindre.


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer



PS: Om en dryg månad är det dags för höstens första helgkurs Lekfull tantra. 22-23 september i Bromma. Det finns några platser kvar. Just nu är det en liten övervikt på män, så jag välkomnar i synnerhet kvinnor. Du får din plats genom att swisha 2500 kr (inkl moms) till 1234 76 22 09 – ange din e-postadress så jag kan skicka välkomstbrev.
Du kan läsa mer om kursen här.

I projektet ”Startkapital för tryckning av boken Lekfull tantra” har jag som mål att ha sålt 100 förhandsexemplar av boken. Nu är jag uppe i 69 sålda förhandsex. Du bara swishar till 1234 76 22 09 och anger din adress, så får du ditt exemplar av boken när den är tryckt. Troligen i oktober månad. Här kan du läsa mer om boken.


Här berättar jag mer om hur Lekfull tantra föddes! 

Related

sexualitet 4893669387630803985

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Intressant det där. På sätt och vis kan jag ju också känna igen det där med att det knyter sig när man låser fast sig vid vad som förväntas av mig. Tack och lov så har jag kunnat släppa det med åren. Så bra att det finns kärlekskrigare som du som kan hjälpa. Har du någon koll på vad du har för "success rate"? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotte!

    Jag tycker att man gjorde inte så mycket när tänker de jättemycket. Eller hur?

    Ha en solig dag!

    PabloD

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item