charlottecronquist

Sexualitet: Konsten att släppa kontrollen

Min hand rör en avslappnad rygg.


Jag ligger naken på rygg och ska få en massage.
Massören lyfter mitt ena ben. Jag hjälper till.
– Du ska inte göra någonting under den här massagen. Du ska inte hjälpa till.
Och jag lyder.

Jag undrar hur många gånger jag ”hjälpt till” när jag fått massage. Lyft ett ben, vridit en arm, lyft på rumpan? Oräkneliga är också de gånger jag har försökt underhålla massören, genom att ställa frågor och småprata.
Men hur skulle det vara att bara slappna av?
Jag har tränat bort beteendet att småprata med massören. Nu tillåter jag mig att ta emot den beröring som massagen innehåller. Jag njuter av att bara vara.
Men nyligen insåg jag att jag ändå, åtminstone ibland, håller kvar en del av kontrollen, genom att oombedd fysiskt hjälpa till.
Så nu ligger jag där, jag lägger märke till hur jag lyfter benet, kanske mest av gammal vana, som den duktiga flicka jag så länge har varit.

När han vänligt men bestämt ber mig att inte göra något – i praktiken att släppa kontrollen om skeendet – så känns det skönt och lite utmanande på en och samma gång.
Jag slappnar av i benet. Han vrider det runt i en båge. Jag noterar hur min hjärna viskar ”kommer han att orka, borde jag inte hjälpa till i alla fall”. Jag håller tillbaka impulsen att spänna musklerna och hjälpa till.
Efter en stund befinner jag mig i en känsla av avslappning jag sällan erfarit. Jag låter honom sköta masserande, låter honom arbeta med kroppen och bara när han ger mig en uppmaning, som ”vänd dig om till mage”, så gör jag något själv.

Jag överlämnar mig helt enkelt i hans händer.
Det är såå skönt.
Det är såå vilsamt.
Det är bortom min kontroll.

Jag inser att jag längtat så mycket efter det och att jag i massagesammanhang mycket sällan släppt kontrollen helt – åtminstone inte på det här sättet.

Eftersom just detta är en massage som inkluderar mitt kön, en yonimassage, väcks olika delar av kroppen till liv och jag tillåter kroppen att krumbukta sig som den vill. Det är som att jag stilla bevittnar skeendet. Jag har släppt kontrollen och ser att kroppen kan vara kåt, glad och tacksam utan att jag lägger mig i.

Nu vet jag att jag nästa gång jag får massage ska be att få släppa kontrollen och se vad som händer med mig. Kommer jag att lära mig att bli riktigt avslappnad och bara njuta då?


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer

PS: Det finns några platser kvar på helgkursen Lekfull tantra som sker 22-23 september i Stockholm. En kan vara din. Läs mer här.

Related

sexualitet 235093000728699792

Skicka en kommentar Default Comments

  1. När jag gick på Axelsons massageutbildning för mååånga år sedan hade vi ett par dagar med avslappningsmassage – en massage som inte var så mycket knådning som just att lyfta delar av kroppen och flytta runt dem försiktigt. Det hela avslutades med "vaggning", där massören liksom knuffade på personen så att det uppstod en liten, naturlig rörelse. Och något som blev tydligt under denna vidunderligt sköna "massage" var hur oerhört många små muskler som INTE slappnar av under en vanlig massage. Kroniska små "för säkerhets skull"-spänningar som inte blev tydliga förrän någon puttade på mig, eller flyttade mina armar och ben på sätt som jag inte kunde förutsäga. Det var en enkel men djupgående upptäckt <3

    (Och jag fnissar lite när du skriver om att underhålla behandlaren. Jag tror att jag möjligen kan vara min frisörs tristaste kund EVER. Men jag orkar liksom inte :P )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, visst är det skönt att inte alltid vara "till hands". Tack för fin info också!

      Radera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item