charlottecronquist

Hur vill du välkomna det nya året? Testa en tantrisk nyårsceremoni




Tänk att sluta det gamla året med en tantrisk ritual och så börja det nya året med en stark känsla av kärlek och samhörighet!
Det är min intention. Här får du tips om hur du kan göra.


Jag tror att vi människor har behov av ritualer och ceremonier och att vi lever i en tid där mycket av det har rationaliserats bort.

Ändå är det många som ser symbolik i årsskiften i allmänhet och vid jämna årsskiften i synnerhet. Du som var med minns säkert nyår 1999 och all rädsla för att samhällets elektronik skulle sluta fungera vid tolvslaget. När ett decennium glider in i ett nytt, finns nästan alltid ett önskemål att sammanfatta de tio år som gått. Just nu är medierna fyllda med inslag av typen ”vad var bäst och sämst under 2010-talet”.

Det blir också ett bra tillfälle att för en kortare eller längre stund stanna upp och reflektera. Hur var mitt 2019? Vad vill jag ta med mig in i 2020? Ofta har vi en tendens att addera saker, skriva listor med saker vi vill eller har intentionen att göra, men glömmer bort att rensa.

Så för mig är det viktigt att sitta en stund och meditera över de här frågorna:
Vad vill jag släppa taget om/ sluta med och inte ta med in i 2020?
Vad är min intention för 2020?
Vad vill jag förverkliga 2020?
Hur vill jag känna mig 2020?

Ganska många år har jag fått förmånen att delta i ganska stora nyårsceremonier. På en lapp har jag fått skriva det jag vill lämna bakom mig. Vi har gått fram till en eld och en i taget har vi slängt våra lappar, låtit det gamla brinna ut och sedan, tyst eller högt, säga ett ord som ska symbolisera vad vi vill föra in i det kommande året.  
Det brukar bli vackert och stämningsfullt - och ger också en känsla av gemenskap. Var och en har sina önskemål, sin resa, men ändå gör vi ritualen tillsammans.

Tantrisk nyårsceremoni


I år är det tid för en mer stillsam tantrisk ceremoni på tumanhand. 
Självklart ingår reflektionen över det som gått och det som är på väg in - och det beskriver jag inte här.
I vårt fall ingår också ett möte där vi tar in många tantriska aspekter - där närvaro, meditation, sinnen, kärlek, expansion och beröring ingår.

Vi skapar ett rum som är klätt för tantra. Fyllt av mjuka kuddar, vackra tyger, ljus, och kompletterar det med ting som stimulerar sinnena. Vi kommer också att ha ögonbindlar till hands, för att ytterligare stimulera sinnena och öppna för att uppleva ögonblicken till fullo.
Självklart väljer vi också kläder som öppnar för tantriska möten (och så småningom faller kläderna). 

Namaste betyder ungefär: Jag ser det gudomliga i dig. För händerna samman framför bröstet, ta ögonkontakt med den du hälsar och buga inför hen. Ett bra sätt att börja och sluta en ceremoni.

Några av momenten:
  • Vi hälsar varandra välkomna med ett Namaste.
  • Eye gazing - vi sitter mitt emot varandra, ser varandra i ögonen en lång stund och möter mysteriet.
  • Vi lägger en hand på varandras hjärta och en på vårt eget och så andas vi i takt.
  • Vi kommer närmare varandra och sitter i Yab yum ställning och gör en tantrisk parandning. Så småningom ingår också smekningar.
  • Vi tar fram några kort som får representera året som gått och det nya året och reflekterar över det.
  • Sinnesmeditation. En i taget får ta på ögonbindel och den andre stimulerar hörsel, smak, doft och känsel hos den andre - det kan ske genom att använda ljud (t ex bjällror), doft (t ex choklad), smak (t ex apelsin), känsel ( tex smeka med ett sidentyg, eller låta en isbit glida längs ryggen).
  • Worship - en i taget får vara Shiva/Shakti och vara i centrum för uppmärksamheten, med fokus på att se det gudomliga i den andre och visa uppskattning med ord, beröring och ögonkontakt.
  • Tantrisk måltid - Vi matar varandra med godsaker - salta och söta.
  • Tantrisk beröringsmeditation - vi smälter samman och tar med intentionen för det kommande året i omfamningen.
  • Vi avslutar ritualen med ett Namaste.


Ja, sen ska vi så klart se eller höra nyårsfyrverkerier och dricka skumpa vid tolvslaget.

Charlotte Cronquist är kärlekskrigare
Love is the answer


Related

lekfull tantra 162184834373072335

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Vilken fin ritual att avsluta ett år/decennium och inleda/välkomna ett nytt.
    Själv ägnade jag gårdagen åt att just summera 2019 och har precis satt årets intention (med kroppen i fokus) i skrift.

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item