charlottecronquist

Pjäsen Jakten: Ingen rök utan eld? (Ordspråket från helvetet).

I går var jag och såg ”Jakten” på Stadsteatern. Det är en scenversion av filmen av Tomas Vinterberg från 2012 med samma namn. Och jag kom att tänka på just detta ordspråk: ”Ingen rök, utan eld”. Tänk om det är så att det är ett ordspråk från helvetet? Jag tänker att det säger… ”det måste ligga något i det, eftersom…”, ”ett sånt rykte kan inte komma ur tomma intet”. Ett annat uttryck, lite på samma tema är ”guilt by association”, någon misstänks för något ”lite vid sidan om denna person”. 

Det handlar om misstänkliggörande och den slags logik som säger att det ”måste”ligga något i exempelvis rykten. Och jag inser att dessa synsätt kan förstöra livet för människor. Dessutom kan det vara helt fel.

Jakten handlar om en man som arbetar på en förskola och anklagas för sexuella övergrepp. De vuxna runt barnet på förskola, socialtjänst och polis, väljer att skapa en verklighet där brottet verkligen har skett. Ord läggs i munnen på barnet. Och under det hela ligger det där … ingen rök utan eld… det måste ligga någon sanning i detta.

Jag tänker också på uttrycket ”the road to hell is paved with good intentions”. I sin vilja att göra ”rätt”, händer det för ofta, att det går helt fel. 

Jag tänker på de två små pojkarna i Värmland som blev anklagade för att ha dödat en kamrat. När man ser klipp från förhören med pojkarna ser en hur de leds att säga det förhörsledaren önskar. 

Det är som att de vuxna ibland, med barnens ”bästa” för ögonen, förleds att tro på värsta scenarier, men sedan inte lyssnar på de inblandade. Den som säger sanningen möts som en lögnare.

Det finns flera bottnar i den här utmärkta pjäsen. Jag rekommenderar den varmt. Fantastisk ensemble… och intressant med en föreställning som också innefattar barn i viktiga roller, samt två fantastiska hundar.

Det är lätt att börja reflektera när en ser en föreställning som denna. När drar jag själv förhastade slutsatser? När tänker jag ”ingen rök utan eld”? Hur kan en göra på ett bättre sätt?


Charlotte Cronquist är kärlekskrigare

Love is the answer

Related

livet 3449745103960900071

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item