charlottecronquist

Alexander och jag har blivit vanliga

När Alexander och jag träffades IRL första gången, den 25 april 2003, hade vi först "mötts" på nätet och något slags tycke hade u...




När Alexander och jag träffades IRL första gången, den 25 april 2003, hade vi först "mötts" på nätet och något slags tycke hade uppstått.

När jag såg honom genom skyltfönstret den där fredagen i april för sju år sedan slog mitt hjärta dubbelslag.

Då var det inte lika vanligt att blivande makar möttes på nätet. Nu har trenden hunnit i kapp oss. Vart fjärde par möts på nätet, enligt en ny Sifoundersökning, skriver Svenska dagbladet.


Då, för sju år sedan, fanns det ganska många som tyckte det var skämmigt att erkänna att de möts via nätet. Inte vi. Vi var (och är) tacksamma över att den möjligheten öppnade sig för oss. Både Alexander och jag var aktiva på Vilda Webben på den tiden. Och jag hade en del virtuella kompisar där och sökte egentligen inte någon partner. Och det är kanske då det händer. En massa märkliga omständigheter gjorde att vi fann varandra där ute i cyberrymden.
Jag, som inte är så mycket för horoskop, hade låtit en cybervän göra ett horoskop för mig, i det stod bland mycket annat att en vädur skulle passa mig.
Så en kväll, den 19 april 2003, på självaste långfredagen, satt jag hemma och hade lite småtråkigt. Jag gick ut på vilda och sökte: Man, vädur, Stockholm, 36-45 år, on line just nu. Jag fick tre träffar. En av dem var Alexander. Vi sa egentligen inte så mycket till varandra. Men vi hade läst varandras profiler och det var något som verkligen klickade. Så vi bestämde oss för att träffas en vecka senare. Ja, just det.... i sitt tredje mejl skrev Alexander: "Då är det väl lika bra att vi gifter oss" och jag svarade javisst, och tyckte att vi kunde träffas innan vi gjorde upp några definitiva planer. Så trots att ingen av oss aktivt sökte en partner, ingen av oss ville gifta om oss (i synnerhet inte Alexander) så var äktenskap med där på dagordningen från första stund). Tre och en halv månad senare var jag fru Rudenstam.


Märkligt. Du kan tänka dig hur olyckskorparna kraxade runt oss. En hel del var glada för vår skull. Men andra kom med massor av förmaningar. Folks åsikter om vår kärlek och vårt äktenskap speglade i hög grad deras egna relationserfarenheter blev jag så småningom varse. Vi har alltid öppet berättat hur vi har mötts. Det är ju så magiskt att en trebarnsmamma från Malmö möter en tvåbarnspappa boende i Stockholm och att dragningskraften är så magnetisk. Hur skulle vi ha kunnat mötas på annat sätt? Vi har talat om vår kärlek i tidningen Laura, i Marie Hagbergs bok om dejting och i morgonsoffan i Tv4. Jag är stolt över vårt mod att mötas så. Och nu är vi som sagt inte särskilt unika. Allt fler möts som vi gör.

– I början av 2000-talet fick vi ägna marknadsföringen till att övertyga folk om att de som nätdejtar är helt normala människor, säger Hanna Makowsky Bergholm som är marknadsdirektör på match.com till Svenska dagbladet.

Så här fortsätter artikeln:

"De flesta som nätdejtar på match.com är mellan 25 och 45, men gruppen mellan 45 och 60 växer stadigt. I dag är nätdejting big business. Det finns många olika sajter som riktar in sig på olika målgrupper och en flora av konsulter som vill hjälpa till i partnerjakten. Vissa dejtingkonsulter erbjuder råd per timme och kursföretag ger lektioner i den svåra konsten att skriva en profiltext. Några av nätdejtingsajterna tar extra betalt för personlighetstester som ska sålla fram passande singlar."



Här är ett exempel på par som mötts ungefär som vi.
Här är en sammanställning av undersökningen (saxat ut Svenska dagbladet).:

De senaste tio åren har nätdejting blivit allt vanligare. En ny undersökning som Sifo gjort på uppdrag av nätdejtingsajten match.com visar att flest hade träffats via en nätdejtingsajt. Om man räknar ihop siffrorna för dem som träffats genom vänner och på en middag eller fest (8 procent) så är visserligen bekantskapskretsen ännu det vanligaste sammanhanget att hitta den stora kärleken i. Sifo frågade 1 111 män och kvinnor i åldrarna 25–60 år som har inlett en relation de senaste fyra åren hur de hade träffat sin partner. Så här svarade de: • Via en nätdejtingsida 23 % • Via vänner och bekanta 21 % • På jobbet 14 % • På krog eller nattklubb 13 % • På en middag eller fest 8 % • Annat 8 % • I skolan/på universitetet 4 % • Genom hobby/intresse 4 % • På resa eller semester 3 % • På offentlig plats 2 % • Genom kontaktannons i tidning 0 %

Related

Sifo 301663159986679409

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item