charlottecronquist

Större sexuell frihet för kvinnor. Åtminstone i val av sexpartner.

Ofarligt? Konstverk av Egon Schiele Professor Sven-Axel Månsson och hans kolleger fortsätter oförtrutet att kartlägga vårt förhållande ...


Ofarligt? Konstverk av Egon Schiele

Professor Sven-Axel Månsson och hans kolleger fortsätter oförtrutet att kartlägga vårt förhållande till sexualitet.
Den stora nyheten i år är att kvinnor är friare att ha sex med båda könen.
– Vi ser en större öppenhet bland ungdomar och särskilt bland kvinnor, säger Sven-Axel Månsson till Sydsvenskan.

Sven-Axel Månsson är professor i socialt arbete vid Malmö högskola och har ett nära samarbete med Göteborgs universitet. Långe har han skärskådat svenskarnas syn på och relatione till sin sexualitet – både i möten i verkliga livet och på nätet.

Nu presenteras resultaten från den den studie som gjordes för 2009. Den stora skillnaden jämfört med 1996 är kvinnornas inställning till sex. 2009 fantiserade över hälften av kvinnorna om att ha samkönat säex, jämfört med knappt var femte för tretton år sedan.
Och en av förklaringarna till tjejers förändrade inställning är nätet... där kan de leka med sin sexuella identitet.

Och kanske är det så att könet har blivit mindre viktigt – åtminstone för tjejer?

Jag minns de somrar som jag har spenderat i ett av flatornas paradis, nämligen Skala Eressos på öhn Lesbos på Kreta. Där gick, de ofta manhaftiga, kvinnorna hand i hand. En av mina kvinnliga vänner levde samman med en kvinna. Jag drog slutsatsen att hon betraktade sig själv som lesbisk. Men icke.

– Jag råkar bara älska Monica, sa hon. Jag hade lika gärna kunnat bli kär i en kille. Det är människan, inte könet jag blir kär i.

Och det sättet att resonera märker jag också bland min yngsta dotters vänner.
Det här visar att synen på vem som bör ha sex med vem håller på att luckras upp. Fast det gäller i mycket högre grad kvinnor än män.

– Unga resonerar som att det är jag och min sexualitet, jag skiter i vad det kal¬las och vill inte tillhöra ett kollektivt tåg, säger Sven-Axel Månsson.

Genom historien har kvinnor kunnat vara nära vänner, bo tillsammans, sova tillsammans och omvärlden har sett dem som ”väninnor”, trots att de i många fall faktiskt också hade en sexuell relation och betraktade sig som par.

Jag har också mött män som inte klassar sex mellan kvinnor som riktigt sex. Och som ”tillåter” sin partner att ha sex med en annan kvinna, utan att hon definieras som otrogen – medan hon definitivt hade blivit det om hon hade haft sex med en annan man. 

Någonstans i botten finns väl en föreställning om att det enda som räknas som sex är penetration. (Du minns väl Bill Clinton, som inte hade haft sex med Moncia Lewinsky..)
De som är mest benägna att omsätta fantasier om samkönat sex till verklighet är personer mellan 18 och 24 år. Men också där är könsskillnaderna är stora. 15 procent av tjejerna hade haft sex med en tjej, medan bara 5 procent av killarna hade haft sex med killar.

En av förklaringarna till de stora könsskillnaderna är, menar Månsson, bögskräcken.
När ska männen vara lika i sitt val av sexpartner som kvinnorna.


Related

Sydsvenskan 7059201259753984770

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item