charlotterudenstam

Lördagsövning: Vilka är dina ursäkter?

Jag läser, eller snarare lyssnar till Wayne Dyers bok Excuses begone, med undertiteln: How to change lifelong Self-Defieting thinking hab...



Jag läser, eller snarare lyssnar till Wayne Dyers bok Excuses begone, med undertiteln: How to change lifelong Self-Defieting thinking habits.
Boken är alltså till för att göra det möjligt för mig (och dig) att befria oss från gamla mönster, gamla tankar, dåliga vanor och ursäkter och istället välja att leva våra liv, fullt ut.

Wayne Dyer gör en lista på ursäkter vi använder för att inte sätta igång och göra det vi innerst inne vet är vår uppgift, vår vilja, meningen med vårt liv. Och han ger i boken också många egna exempel på ursäkter han själv tidigare använt.

Jag är inte igenom boken än… och återkommer troligen. Här är listan på hindren… och nu lyssnar jag på hur jag (och du kan göra i stället).

Till alla de här invändningarna, orsakerna, skälen till att inte göra det du ska finns också affirmationer som ska hjälpa mig på vägen.

En av de allra viktigaste är: Jag lever mitt liv i stunden, jag är alltid närvarande här och nu. Det kan verka så enkelt… men är ibland det allra svåraste. Hur ofta är du i nuet?
Nåväl.

Det finns säkert också en massa saker du låter bli att göra och ursäktar dig med listan nedan. Låt mig bara ta ett exempel. 

Det är ganska vanligt att folk säger att de inte kan sluta röka för att det är för svårt. Vänd på det: Egentligen är det svårare att röka. Du måste ha pengar, du måste ha cigg, du måste ha askkoppar, din hälsa påverkas negativt, dina kläder luktar, dina händer luktar, somliga vill inte vara nära dig när du har rökt, andra är allergiska mot tobaksrök. Det allra enklaste är – egentligen – att låta bli. (När jag själv slutade röka i september 2009 var det sådana som blev provocerade när jag veckan innan skrev på Facebook: Om en vecka är jag rökfri. ”Hur kan du veta det?” För att jag har bestämt mig. Jag hade inte längre några ursäker för att röka.



Titta igenom listan. Vilka brukar ta till för att inte göra din livsuppgift?
1. Det är för svårt.
2. Det är förenat med risker.
3. Det kommer att ta lång tid.
4. Familjen kommer att bli tokig.
5. Jag förtjänar det inte.
6. Det är inte min natur.
7. Jag har inte råd.
8. Ingen kommer att hjälpa mig.
9. Det har inte hänt tidigare.
10. Jag är inte tillräckligt stark.
11. Jag är inte tillräckligt smart.
12. Jag är för gammal eller inte tillräckligt gammal.
13. Reglerna tillåter det inte.
14. Det är för stort.
15. Jag har inte energin.
16. Det är min personliga familjehistoria.
17. Jag är för upptagen.
18. Jag är för rädd.

Related

Wayne Dyer 5132927705532370473

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Jag känner igen listan. Kunde skrivit den själv. Det är svårt att ändra dåliga beteenden om jag inte övertygar mig och har e/HEtt klart mål

    SvaraRadera
  2. Vad är det första steget du tänker ta för att ändra på något av dina "dåliga beteenden"?

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

100%-podden

Leta i den här bloggen

prenumerera

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

Google+ Följare

Facebookgillare

item