charlottecronquist

Forskning: Är du beroende av att vara duktig?

Det finns risker med att vara duktig flicka.  Det är inte farligt eller riskfyllt att vara en duktig flicka.  Om du har god självkänsl...

Det finns risker med att vara duktig flicka. 


Det är inte farligt eller riskfyllt att vara en duktig flicka. 
Om du har god självkänsla, vill säga. 
– Det jag har sett i mina studier är att risken för utbrändhet blir tydlig om man har en låg grundläggande självkänsla som man kompenserar med prestationer. Man strävar då ständigt efter att skaffa den självkänsla man saknar genom att hela tiden ställa höga krav på sig själv, säger forskaren Victoria Blom till Svenska dagbladet




 I går lämnade jag in manus till min bok 100% Charlotte till två bokförlag. Det kändes skönt att trycka på knappen och låta dem gå i väg. Skönt, spännande och läskigt. För nu har jag släppt kontrollen om projektet och får snällt vänta in nästa steg. Åtminstone ett tag. 


Uppdraget att skriva boken kom till mig i en meditation. 
En inre röst sa till mig att börja skriva. 
Jag har gått och trott att jag ska skriva en bok om att vara gudinna.
Men det tyckte inte min inre röst. 
Den talade lite ilsket om att sluta vara duktig. Så det blev mitt tema. 


Så boken handlar om min rätt att vara jag … och om att inte vara duktig. 


Alltså, jag har noterat att jag genom mitt liv har valt att göra ”rätt saker”, att prestera och vara duktig, för att få omvärlden att älska och respektera mig. 
Att det varit viktigare vad andra tycker än jag själv. 


Och jag kunde gå långt för att få den där bekräftelsen. 
Det var som att jag utplånade delar av mig själv, bara för att slippa ses som värdelös. 
Ett sätt att se det är att jag under perioder av mitt liv har haft låg självkänsla. 
Och den kombinationen – duktighet, prestationsångest och låg självkänsla, den är inte bra. 


Det visar också Victoria Bloms forskning. 


I ett pressmeddelande från Stockholms universitet säger hon:
– En förklaring till att unga kvinnor blir sjuka av stress återfinns i självkänslan, eller snarare brist på den. I stället för att ha en inneboende trygghet att man duger som man är så har en del personer en villkorlig, så kallad prestationsbaserad, självkänsla. Man strävar då ständigt efter att erhålla den självkänsla man saknar genom att hela tiden ställa höga krav på sig själv. Samtidigt finns ofta en rädsla för att misslyckas hos dessa personer då egenvärdet är avhängigt prestationens resultat, säger Victoria Blom.


Den kombinationen kan leda till utbrändhet och det drabbar oftare kvinnor än män, kanske för att vi uppfostras mer eller mindre medvetet till att bli duktiga och hjälpsamma. 


Så när jag skriver om att slänga av mig duktighetsoket, så talar jag samtidigt om att finna ett egenvärde, att känna att jag (och alla andra) duger precis som jag är. 


 Det är sorgligt att så många indoktrineras till att tro att vi inte är något. Att många av oss fortfarande är så påverkade av Jantelagen
På somliga håll kommer den med modersmjölken. 
I mitt fall blev jag indränkt i Jantetänkande när jag kom till en bruksort i Dalarna, där det uttalade budskapet var: Anpassa dej eller dö (blir utfrusen, mobbad etc). 
Och där människor sa rent ut att ”eget skryt luktar illa.” 


Tror sjutton att det är lätt att krympa självkänslan under sådana omständigheter. 
Tror sjutton att det är säkrast att faktiskt göra det. 
Tror sjutton att en nioåring tjej ger efter för trycket. 


Jag har hittat tillbaka till mitt värde och min självkänsla. 
Jag känner mig inte längre värdelös när jag inte presterar (men det kan fortfarande vara lite jobbigt). 


I dag kan jag till exempel stilla mig och bara vara. Meditera. 
Utan att tänka att jag borde ha gjort något annat, något nyttigare, något som visar andra att jag är berättigad att få deras uppmärksamhet, något som gör att de bryr sig om mig. 


Nu är det inte lika viktigt längre. 
Så jag vill slå ett slag för att du ska börja gilla dig precis som du är och göra precis det du vill. 
Jag vill slå ett slag för att du börjar lyssna till din inre röst. 
Att du hittar – och gillar – det som är du. 


Så slappna av. Skit i vad andra tycker. Var dej själv… utan att kräva för mycket av det också. 
Var dej själv på ett oduktigt sätt. 


 Lycka till!

Related

Victoria Blom 3970018568216273885

Skicka en kommentar Default Comments

  1. åh, jag kommer läsa din bok. vem är du egentligen? du verkar ju vara som jag. eller jag verkar vara som du var innan. jag hamnade på din blogg av en slump, när jag googlade på "skuldbeläggande" eftersom det är i den fasen jag befinner mig just nu... jag inser att det handlar om min egen känsla av att inte duga och är besluten om att ta mig ur det här. jag har varit duktig flicka så länge nu, men inte förstått det förrän nu trots att jag många gånger diskuterat fenomenet. kruxet har nog varit att jag inte sett  på mig själv som tillräckligt bra för att kalla mig själv duktig, därmed var jag själv min blinda fläck. tack för bloggen - jag kommer återvända.

    SvaraRadera
  2. charlotterudenstam3 november 2011 kl. 10:03

    Lina, fortsätt läsa min blogg, du kommer nog att hita många godbitar här. Hur det går med boken vet jag inte. Just dessa två förlag sa nej, så jag funderar ett varv till. Men jag kommer att fortsätta att kämpa på för att vara mig själv till 100%. Du kan läsa mer om mig på www.lustochliv.se och om ett tag kommer jag med en egen sajt som heter charlotte.rudenstam.se
    Kram på dig!

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item