charlottecronquist

Jag skickar och tar emot kärlek.

Jag är en sådan där person som nog levt rätt mycket enligt devisen: Ensam är stark. Jag har haft väldigt svårt att be om hjälp, att visa m...



Jag är en sådan där person som nog levt rätt mycket enligt devisen: Ensam är stark.
Jag har haft väldigt svårt att be om hjälp, att visa min sårbarhet eller att erkänna (ens för mig själv) att jag har behov.
Nu vet jag att jag inte är ensam. Att jag aldrig är ensam. Och att vi också behöver manifestera att vi behöver varandra. Manifestera kärlek.



Tidigare, när jag hade en kris, så drog jag mig inom mitt skal. Jag gömde mig. Eller det behövde inte ens vara en kris. Det kunde vara så att jag kände mig kränkt och mitt försvar blev att visa mig oberörd. På insidan grät jag, men på utsidan kunde ingen ana vilka kval jag gick igenom.
På något sätt utgick jag ifrån att ingen skulle vara beredd att hjälpa och att mitt jobb var att klara det själv.

Men hur ska jag kunna få kärlek om jag inte visar vem jag är?
Hur ska jag kunna få hjälp, utan att berätta att jag behöver hjälp?

Det händer en massa saker runt mig. Saker som visar att den som ber om hjälp får det. Och jag ser också hur beredd jag är att hjälpa - och att den inte behöver handla om något “kostsamt”. Om man nu tycker att kärlek är gratis - och det tycker jag.

Alltså, jag känner mig ledsen... jag behöver en kram... (jag behöver kärlek) jag ber om en kram... och jag får både den och kärlek. Det kostar inget. Eller, snarare, det kanske är tvärtom... Att jag ber om en kram och får den sprider kärlek. För den som ger kramen och kärleken... bidrar ju också... alltså vi sprider kärleken... bara så enkelt som att jag ber om något... och någon annan då vill ge.

Och jag ser människor runt mig som tillfälligt bryter samman, som ligger där på botten av sina brunnar... och när de säger: Var med mig i kärlek... Då händer något.

Det kan alltså vara så enkelt att finnas för någon annan. Att jag skickar av mitt överflöd av kärlek och känner att jag gör det med tacksamhet och glädje. Så glad över att få ge...

Och jag läser en bok av Paolo Coelho, (Segraren står ensam) en bok som jag faktiskt inte gillade, en bok som handlar om girighet, ondska, om människor som har drömmar om att befinna sig i rampljuset och som offrar allt för fem sekunder av framgång. Det gör ont att läsa om en man som anser att han får släcka världar (döda) för att bevisa någon sin kärlek... som inte ens förstår att han begår onda handlingar... som väljer ensamhet och som väljer att döda sig till ännu större ensamhet... som inte tycks ha något samvete...

Och ser man det som att livet består av segrare och förlorare, av antingen eller, tja, då blir man kanske ensam..
Medan jag alltså ser något annat. Vi hör alla ihop. Jag kan inte vara ensam och jag behöver andra.
Också i detta kärleksarbete jag bedriver... alltså arbetet för att vi ska få mer kärlek i världen (både bokstavligt och bildligt) … så är jag inte ensam. Det går inte att göra det ensam. Vi behöver hjälpa varandra.

Och jag skickar kärleksfulla och tacksamma tankar till dem runt mig som krisar, som mår dåligt... så att jag får tillfälle att skicka kärlek... och inse hur viktigt det är att vi inser att vi alla hör ihop...

Jag går en kurs just nu för amerikanen Terry Patten, som handlar om att komma i kontakt med alla delar av mig själv och som kan hjälpa mig att verkligen fullfölja min uppgift.Kursen heter “Integral spiritual practice”.

Och när du har det jobbigt, eller när jag har det jobbigt kan jag tänka på några av Terrys ord:

“I det stora perspektivet, oavsett hur svårt mitt liv är, är universum ändå en vänlig, god  och vacker plats, och det är alltid viktigt att ha kontakt med det och att i djupet av mig själv njuta av och uppskatta det.”

Yes!





Bonus:
En gammal Beatlestext


Within you, without you från Seargent Pepper (1967)


We were talking-about the space between us all
And the people-who hide themselves behind a wall of illusion
Never glimpse the truth-then it's far too late-when they pass away.
We were talking-about the love we all could share-when we find it
To try our best to hold it there-with our love
With our love-we could save the world-if they only knew.
Try to realize it's all within yourself
No-one else can make you change
And to see you're really only very small,
And life flows ON within you and without you.
We were talking-about the love that's gone so cold and the people,
Who gain the world and lose their soul-
They don't know-they can't see-are you one of them?
When you've seen beyond yourself-then you may find, peace of mind,
Is waiting there-
And the time will come when you see
we're all one, and life flows on within you and without you






Related

universum 1778357047843594906

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item