charlottecronquist

Sexualitet: Andas in energi i kroppen







Tänk dig en meditation som syftar till att väcka energin i kroppen.
Som genom att du andas sätter igång livsandarna.
Och som kan göra att du känner dig mer levande... ja rent av kåt … och fylld av livskraft.
Jag har gjort en sådan aktiv meditation ett par gånger den senaste tiden och jag känner hur energin spritter i kroppen.


Jag vet inte hur bekant du är med chakrasystemet. Enkelt handlar det om att vi har sju energicentrum i kroppen, från bäckenet och upp till hjässan. De kallas rotchakrat, sexchakrat, solar plexus, hjärtchakrat, halschakrat, tredje ögat och kroncchakrat. Själva systemet och dess betydelse kan du googla på (du kommer att få miljontals träffar), men här är i alla fall en länk.

Hur som helst.

Det går att jobba med dina chakran på många sätt och genom att medvetet andas igenom dem, kan du bidra till att energin flödar friare i kroppen. Det i sin tur kan leda till en massa bra saker (du kan få bort blockeringar på olika ställen, eller lägga märke till var de finns) och de kan också göra att du kommer mer i kontakt med din sexuella energi och du öppnar för helkroppsorgasmer och känslor av sex som någonting mer än två könsorgan som gnuggar sig mot varandra.

Nu har jag vid ett par tillfällen gjort en Osho-meditation som heter chakrabreathing ( den kan du fritt ladda ner här.)


Det är en aktiv meditation som tar en timme att göra. Så här går det till:
Första stadiet: 45 minuter.
Stå med dina fötter lite i sär, så de är i linje med dina skuldror. Låt kroppen vara mjuk och avslappnad.
Slut dina ögon och andas med öppen mun djupt och snabbt in i det första chakrat (rotchakrat). Föreställ dig att indandningen går till bäckenbottenområdet, där  det första chakrat finns. Andas ut snabbt.
Fortsätt andas in i det första chakrat tills du har en liten bjällra som låter, flytta då din andning till det andra chakrat.
Varje gång du hör den lilla bjällran flyttar du andningen till nästa chakra.
Ju högre upp i kroppen du kommer, desto snabbare kommer din andning att bli.
Räkna med att du andas ungefär dubbelt så snabbt vid det sjunde chakrat som vid det första.
Efter det sjunde chakrat hör du du bjällran igen, denna gång låter den tre gånger och då tillåter du din andning att långsamt gå ner till första chakrat igen.
Då kan du vila andningen en liten stund.
Sedan börjar cykeln om igen med det första chakrat.
När du har andats igenom alla chakran tre gånger har det gått 45 minuter.
Andra stadiet: 15 minuter
Sit eller ligg med slutna ögon i tystnad. Fokusera inte på något särskilt, utan bevittna det som händer, utan att döma det.

När jag gör den här meditationen brukar jag gunga mitt bäcken och ta med armarna i rörelsen, det innebär att jag gör den energiskt och ibland händer det att jag får vart på min sexuella energi av att göra den.


Och jag tänker på hur lätt det ändå är att komma i kontakt med något djupare. Att känna kroppens energi. Att få mer koll på var kroppen protesterar (det kan kännas svårt att andas in i något chakra, det kan uppstå smärta, det kan smyga på sig en känsla av lätt illamående) och därmed få koll på var du behöver lägga lite extra fokus för att må bra.
Det är så wow, liksom.

I går efter meditationen så kände jag mig nästan hög, hög på mig själv och på min egen kropp och jag bara längtade efter beröring från andra. Det kändes som att kroppen var hur mottaglig som helst för sensualitet.

Så jag rekommenderar varmt att göra den här meditationen. Den är en timme lång. Och det är värt varje minut. Du känner dig nästan garanterat mer levande efteråt.

Så nu ska jag andas. Andas. Andas.


PS: Den här meditationen är särskilt effektiv att göra i grupp, står man i cirkel hjälper man varandra att bygga upp energin.

Related

sexualitet 181682405265005900

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item