charlottecronquist

Sexsibilityfestivalen: Kreativt skrivande med Bob Hansson

Jag  befinner mig i Durgatältet på sexsibilityfestivalen. Vi är en grupp människor som vill skriva med  Bob Hansson … skriv...




Jag befinner mig i Durgatältet på sexsibilityfestivalen.
Vi är en grupp människor som vill skriva med Bob Hansson… skriva från den kreativa delen av hjärnan, istället ifrån logik.
Så vi dansar och skakar oss fram till skrivandet…

Jag är just nu helt uppfylld av festivalen, av att besvara journalisters frågor, stå framför tevekamera eller att fixa med något, krama någon, se någon i ögonen, gå runt med lugna steg för att ändå vara kvar i mig själv, alltså jag är så här och nu, så levande, att bloggen känns långt  bort, i en annan dimension.

Nu när jag sitter och skriver detta vecklar dagen upp sig här på Öland. Jag ser havet i fonden, molnen som täcker himlen just nu, jag hör ljud från en morgonworkshop, doften av kaffe från köket och spridda röster. Ser jag mig mer omkring ser jag människor som är på väg mot morgonbestyr, som duscharna eller kramarna med varandra och jag känner mig stolt över att vara en del av detta.

Emellanåt hinner också jag med en workshop, som kan handla om sexualitet, om tantra, om närvaro, om hur vi kan njuta mer… eller kanske om att bara vara.

Så det kändes skönt att i går i en liten grupp få slänga mig in i kreativt skrivande, enligt någon amerikans koncept. Minns inte hans namn, var inte i mitt logiskt rationella på hela workshoppen. 
Det jag minns är att amerikanens idé är att vi ska låta orden flöda, 1200 per timme, två timmar om dagen, bara låta pennan möta pappret och verkligen bara skriva under de där timmarna. Inte tänka, bara fortsätta låta pennan oupphörligt glida över pappret, inte skriva om, inte bedöma, bara liksom vara skrivandet.

Innan vi kom dit fick vi vara i våra kroppar på olika sätt, känna kontakten med marken och himlen och så kundaliniskaka i en kvart. Och sedan vrida på kranen.

Jag är ju rätt van vid att göra det… inte just 1200 ord i timmen… och just den idén kände jag inte till. Men jag låter det flöda, ofta. Ofta känns det som att jag fr hjälp med orden…

Så för lekens skull så citerar jag några av mina ord under den där timmen i går. Några ord i mitten av mitt flöde…

”Jag ska elda livet i mig
jag ska elda livet i dig.
Jag ska stå i mitten och vara elden,
spruta elden,
sprida elden,
sprida kärlekselden,
sprida orden om kärlek,
de eldiga orden om kärlek,
de som finns djupt inom alla.
Jag kan trumma fram elden, 
jag kan väcka upp de döda, 
jag kan väcka det som sover, 
jag kan väcka kärleken, 
jag kan väcka lusten, 
jag kan injicera livet, 
jag kan stå där med livssprutan och bara fylla på, 
fylla i mer och mer av kärlek, 
jag injicerar ord av kärlek, 
jag möter blickar med kärlek, 
jag står i mitten i kärlek, 
jag står i blygsel i kärlek, 
jag står i hela 100%iga mig i kärlek.”


PS: Jag träffar Bob igen lite senare på festivalen. Han berättar att mannen heter Tom Bird och har bland annat skrivit bok om att skriva bok... med massor av bra och konkreta tips.

Related

Tom Bird 8154623633024309368

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item