charlottecronquist

SEX: Hur ofta brukar du klittra?


Det har länge saknats ett specifikt ord för kvinnors onani.
Nu tycker RFSU att det är dags.
Så när en man runkar, vad gör då en kvinna?
När människor fick rösta fram sitt favoritord på RFSU:s hemsida, vann ordet klittra.



Jag kan inte bakgrunden till att det känns viktigt eller nödvändigt att hitta ett specifikt ord för kvinnors – eller fittbärare – onani. Kanske är det en jämställdhetsfråga? (Upplys mig gärna.)

Den senaste tiden har jag sett ett par statusuppdateringar med just den frågan… och jag svarade (kanske naivt): onani. Själv har jag inte känt något trängande behov av att skapa ett annat namn för det. Jag tycker att onani eller solosex säger vad det handlar om.

Men, varför inte? När nu män – eller kukbärare – runkar, så kan ju vi som har ett annat kön också ha ett ord, som har något slags neutral klang.

— Vi tycker inte att det finns något självklart ord i dag för kvinnors onani, motsvarande ”runka” för män. Man behöver ord för det man ska prata om, sade Kristina Ljungros, förbundsordförande för RFSU.

Så RFSU utlyste en tävling och mer än 12000 personer röstade.

Så här reser topplistan ut:

1. Klittra 30 %

2. Pulla 16 %

3. Runka 7 %

4. Scrolla 6 %

5. Selfa 5 %

Det är intressant att orden blir till liknelser, där skrolla, kanske är fyndigt, men ändå, tycker jag, rätt fattigt. Ett av alla orden för fittan är ju mus… och med en mus skrollar du och det är klart att onani kan ha en skrollande rörelse… Men för mig så känns det som en rätt mekanisk beskrivning av vad en kvinna gör för att njuta.

Selfa känns också supersvengelskt och så 2012 och får mig givetvis att tänka på alla bilder som vi tar med våra mobilkameror.

Så skulle jag själv välja mellan dessa fem så blev det förmodligen just klittra, även om jag tycker att det också på sätt och vis är begränsande. Onani kan ju vara mer än att gnida fingret eller en sexleksak mot klitoris.

RFSU ska se över de här slagen tillsammans med språkvetare och när riksförbundet har kongress i våren ska beslutet fattas. Sedan är frågan om detta ord – kanske klittra – får samma genomslag som snippa.

Related

sex 7756331827781686285

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item