charlottecronquist

Gudomligt sex. Kalendern lucka 4. Titta kärleksfullt på din kropp.

Hur ofta tittar du dig i spegeln?
Jag menar verkligen tittar dig i spegeln?
I går talade jag om synen på kroppen i adventskalendern.
Nu tar jag det ett steg till.


Många gillar inte att se sig själva i spegeln. De tittar kritiskt på sig själva och ser vad de inte gillar. Det är som att finnarna, födelsemärkena, oregelbundenheterna och det slappa hullet är det som står ut och blir synligt.
Men tänk om du skulle välja att titta på dig själv mer kärleksfullt?
Du kan börja med ansiktet (som i Youtubeklippet längre ner i inlägget).
Sätt dig framför spegeln och titta vänligt på ditt ansikte.
Säg:
– Jag älskar dig. (Eller om det känns svårt börja med: Jag gillar dig).
Sitt i fem minuter och betrakta dig själv.


Jag gillar mig. Jag gillar mig. Jag gillar mig.

I nästa steg ställer du dig framför en spegel som visar halva eller hela kroppen och betraktar dig själv nyfiket och öppet. Kanske du ser en kropp du egentligen inte har sett förut? Ungefär som jag kände det i “en sann historia”.
Häromdagen stod jag naken framför min badrumsspegel. Jag valde att stanna till och titta. Jag tyckte om det jag såg. Och jag insåg att mitt förhållande till min kropp verkligen har förändrats. Det var en bra verklighetskontroll.

Fundera också på vad andras bedömningar om din kropp betyder för dig. 

Eller vad du tror om andras bedömning av din kropp? 
Har du många fantasier om att din kropp inte duger i andras ögon?




När du kan börja se på din kropp med kärlek, så kommer fler också att kunna se skönheten i dig. För på något märkligt sätt är risken stor att du sänder ut "jag är ful och otrivs med min kropp" och att du då också får den respons du fruktar. Pröva alltså att verkligen, verkligen titta.


Här är ett Youtubeklipp med en övning där du får träna på att betrakta dig själv.




Då och då svarar jag på frågor från människor som har undringar kring kroppen, sexualiteten livet eller relationerna. Här svarar jag på en fråga om just kroppen:




Här är en länk till gårdagens avsnitt av Gudomligt sex.


Related

adventskalender 2014 1830051426772267042

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item