charlottecronquist

Sexualitet: Amerikaner driver med amerikansk nymoralism. Fejkar en delfin som ska hindra barn från att onanera.


Oh yes, jag har precis fått en lektion i källkritik.

Jag är tacksam för att jag började googla.
Och samtidigt... så finns det något i mig som ändå tror att nymoralismen i USA skulle kunna ta den här vägen.
Frågan är: Finns det statsunderstödda kyrkliga organisationer i USA som predikar att onani behöver stoppas?

Jag läser en fantastisk berättelse på CBS News hemsida. Den handlar om att en militant företrädare för organisationen Stop Masturbation Now gripits på Sea World i San Diego för att han observerats naken, förutom ett delfinhuvud, medan han stod och onanera våldsamt framför delfinbassängen.
Det berättas om en turné runt hela USA där organisationen och dess hjälte Fappy The Anti Masturbation Dolphin åker runt och får barn att skriva under kontrakt där de lovar att aldrig onanera. Och vad ska nu hända, när deras egen hjälte onanerat offentligt?

Historien har så mycket jag gillar och som jag kan gå igång på. Den amerikanske dubbelmoralen. Kyrkans negativa syn på sexualitet. En företrädare för denna organisation som verkar vara schizofren. Så hand i handske liksom.

Jag fnissar när jag läser det. Något i mig känner skadeglädje. Men så börjar jag googla och tidiga träffar handlar om hoax och fake... och jag ser allt fler märkliga saker. Som att samma historia finns beskriven för två år sedan, på en annan plats i USA, som att Michael Moore sägs ska göra en film om Fappy. Det börjar bli för bra.

Då tittar jag närmare på länken från CBS News, för jag undrar verkligen hur en såpass seriös nyhetsförmedlare skulle låta bli källkritik och publicera rena påhitt. Då ser jag att det är något med url:en. Den går inte till CBS. Den avslutas med .com.co 
Det är alltså någon som har roat sig kungligt.
På Facebook finns en sida som nästan 50 000 personer gillar om Fappy och den organisation han sägs understödja. Och för den som tittar snabbt kan det se seriöst ut. Men det räcker med att klicka på några länkar, för att misstankarna ska väckas. 
Jag vet inte vilka skaparna av detta är, 
men de måste haft roligt när de hittade på falska webbsidor med namn som:



Ändå fastnar skrattet lite i halsen på mig. För det skulle inte gå att skämta så hejdlöst om detta om det inte vore så att det faktiskt finns en massa skambelägganden kring sexualitet i USA.

På riktigt finns det rörelser som vill verka för att ungdomar inte har sex före äktenskapet och liknande... så att dra det så långt som till att försöka få barn att skriva kontrakt på att de inte ska onanera... känns steget inte så långt.

För övrigt var den där fejkade artikeln otroligt underhållande. 
En polis som ska ha gripit Fappy får bland annat säga:


Så här berättar den polis som grep mannen till den lokala tevestationen KNSD:
”Vi trodde först att han var berusad eller mentalt instabil, eftersom han snackade om barn och hur livsfarligt det var för dem att onanera. Han sa att han var i parken tillsammans med en kristen organisation för att tala om farorna med onani. Han sa saker som ”De behöver sluta leka i djävulens lekpark” /,,,/ Vi tyckte han var galen. Det visade sig att han faktiskt var med den här anti-onani-organisationen tillsammans med en grupp skolbarn när han lämnade gruppen för att själva simma med delfinerna och onanera. Senare fick vi veta att mannen har blivit arresterad tre gånger tidigare för att ha onanerat offentligt, samtidigt som han har varit anställd av den kristna organisationen som kallar sig Stop Masturbation now.”

Och organisationens ledare, som ska heta Lonnie Childs ;) får säga:

 ”Tack vare skattepengar har Fappy hjälpt tusentals barn att leva onanifria liv. Genom hans många skulbesök har han samlat tusentals underskrifter från barn som lovar att aldrig onanera. Han har gjort fantastiska saker.”
/.../ ”Säkerhetsvakterna som säger att de observerade honom behöver utredas. Vilket motiv hade de? Är de onanister? Vilka är deras brott? Detta är frågor som måste ställas.”

Och advokaten får säga:

”Han säger att han är oskyldig, men om han förklaras ska han få ett slut på onani bland interner i alla fängelser över hela landet.” /…/ Han är en hjälte, en profet och en räddare av alla hedniska själar som finns där ute med sitt dödliga onanimissbruk.”

Jag hoppas att dikten verkligen ska överträffa verkligheten i det här fallet. Och frågan är vad som är bra vägar till ett samhälle där vi kan njuta av sex, genom onani eller på något annat sätt?


PS: Jag lär mig att jag nu stött på det som kallas Poes lag. Så här står det om den på Wikipedia:

Poes lag, uppkallad efter dess skapare Nathan Poe, är en lag som främst gäller på Internet, och som säger att det utan en tydlig indikation på författarens avsikt är svårt, eller omöjligt, att se skillnad på ett uttryck för uppriktig extremism och en parodi på extremism. 

En följdsats av lagen är det motsatta: att uppriktig extremism lätt kan misstolkas som parodi.

Related

världen 7497903824361399656

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item