charlottecronquist

Professor ryter till: Sexköpslagen borde göra lyxfruar olagliga

Skulle du klassa någon av dessa kvinnor som prostituterade? Jag läser ett debattinlägg i gårdagens Expressen, signerat Bo Rothstein, s...

Skulle du klassa någon av dessa kvinnor som prostituterade?


Jag läser ett debattinlägg i gårdagens Expressen, signerat Bo Rothstein, som är professor i statsvetenskap i Göteborg. Det handlar om sexköpslagen ur ett jämställdhetsperspektiv och jag tycker det är intressant. Kvintessensen av artikeln är ungefär denna (direkt citat):

"Problemet är att det finns en egendomlighet i själva lagtexten, nämligen att ersättning för sexuella tjänster enbart är olaglig om detta utbyte sker "tillfälligt". Detta är synnerligen obegripligt. En man som köper sex av samma kvinna två gånger i veckan går fri medan en man som gjort samma sak en enstaka gång blir en brottsling. Vad gäller målet att uppnå jämställdhet måste det vara värre om män kan utnyttja sin ekonomiska makt till att kontinuerligt bestämma över kvinnors sexualitet än om detta bara göra tillfälligt. Ur ett jämställdhetsperspektiv innebär lagens nuvarande utformning att vi låter vaneförbrytarna gå fria men straffar tillfällighetsförbrytarna.
"

Jag tycker att Rothstein ställer en berättigad fråga och lyfter upp något få vill eller vågar tala om.
I min bok Ingen skam i kroppen - frigör din sexuella kraft handlar ett av kapitlena om just detta. Jag ställer frågan: Har du någonsin sålt dig? Jag hävdar att vi är många som har sålt oss, det är bara det att vi inte har sett på oss själva med de ögonen.
Ur min bok:

"Har det hänt att du har utnyttjad din sexualitet, din kropp, för att få något i gengäld? Har du någonsin prostituerat dig? Jag gissar att ditt spontana svar är: Nej, det skulle jag aldrig göra. Få vill se sig som något slags horor, ändå har nog de flesta prostituerat sina moraliska principer någon gång. Men har du tagit betalt för sexuella tjänster? Nu kanske du hör den inre rösten som säger: Det skulle aldrig falla mig in att ta betalt för sex. Men det är vanligare än du tror och om du är riktigt sann mot dig själv… har du inte tagit emot någon liten ”betalning” någon gång. För prostiution, särskilt inom relationer, är vanligare än du kanske tror. Kvinnor och män lever kvar i döda relationer för att de är rädda för att vara ensamma, för att de vill ha trygghet eller pengar. Byteshandel är förmodligen ganska vanlig: Om jag ger dig detta, får jag detta av dig. Med den definitionen kanske du har varit en hora vid ett eller annat tillfälle. Det är helt socialt accepterat, till skillnad från de sexköp som sker på gatan eller via nätet."


Related

sexköpslag 3498317420432667657

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item