charlottecronquist

En wowupplevelse!

Kolla gärna Youtube-klippet innan du läser resten av texten! I går var jag med om en wow-upplevelse. Jag testade " inversion therapy &q...



Kolla gärna Youtube-klippet innan du läser resten av texten!


I går var jag med om en wow-upplevelse. Jag testade "inversion therapy" för första gången. Inversion therapy är skapat av Paul Terrell och det var just Paul jag mötte.

Jag har träffat honom förut. Han är en sådan där grundad, centrerad (zentrerad?) person som jag blir helt lugn när jag möter. Det är som att stå bredvid en orubblig klippa, som att vara i närvaron av någon som bara är. Som att möta ett varande, en meditation (jag låter nästan religiös).

Nåväl. Nu kom Paul till Malmö och jag tog chansen. Jag hade sett en kortare demonstration för några veckor sedan och nyfikenheten var väckt. Men skulle jag våga? Eftersom jag kände ett litet oroligt inre motstånd tänkte jag:
Aha, det är detta jag ska pröva.

Jag har inte läst på om terapin (följ länken så kan du göra det, jag väntar ett tag). Men jag gillar att testa saker utan att ha läst på. Det handlar om att hänga upp och ner, ungefär som när vi lekte som barn och hängde i gungor och sånt.

Paul började med att låta mig ligga på mage. Han klämde igenom min kropp, kände endel kotförskjutningar och en del andra blockeringar, jag andades ordentligt och han bände en del på kroppen, sa att det var sånt som suttit länge..
Sedan var det dags för mig att flyga. Jag kan ju inte utifrån beskriva hur det går till. Jag fick börja att hålla hans fotleder med mina händer och så lyfte han mig (han låg på rygg, precis som i videon.) Jag fick andas ut alla spänningar och blev mer och mer avslappnad. Jag låg som en vante på honom.
Han flyttade omkring min kropp på lite olika sätt och det kändes som att vara tyngdlös, som att vara i livmodern, eller i ett salt hav. Jag gick in i varandet. Det var så otroligt skönt. Han knackade på lite olika ställen på kroppen, där jag har spänningar förmodar jag och slutligen låg den lilla mjuka högen som var jag på mage på golvet igen. Sedan tryckte han på några fler ställen.
Det kändes som att han hade en magisk hand, som liksom borrade bort spänningar. Det var som att handen, eller fingrarna var målsökande robotar och hittade precis de små punkter där spänningarna satt. Det kändes helt överjordiskt.
Jag var så uppfylld av upplevelsen. Jag var i upplevelsen. Jag kände alla dimensioner av min kropp. Jag kände mig själv liksom helt inifrån. Det var så lugnt och samtidigt så... wow, liksom!

Jag insåg att detta måste Stella få göra. Då kanske hon äntligen kan bli fri från låsningarna i ryggen som kommit efter bilolyckan för några år sedan.
Och jag vill också göra det igen.

Paul sa att den här terapin kommer åt trauman, artikeln som jag länkade kanske förklarar hur, för mig är det inte viktigt.
Så Stellas kroppsliga trauma kan avhjälpas. Allergier kan försvinna. Kroppsliga skevheter kan rätta till sig. Ibland tar det lång tid, ibland går det snabbt.

Jag som så länge jag kan minnas (åtminstone sedan i slutet av 1970-talet) har känt att jag har haft ont av att vrida på huvudet åt ena hållet (det stramar och gör lite ont) upptäckte att det var borta efteråt. Nu känner jag mig fri att vrida huvudet åt båda hållen, utan smärta, utan att det tar emot.

Tack Paul.
Vill du också pröva och bor i Malmö? Paul planerar att vara här en dag i månaden. Han bokas via Christina Nilsson på Harmonina.

Related

Paul Terrell 3331786420114276286

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item