charlottecronquist

Två nya biskopar vigs ... varför se smolk i bägaren?

Snart ett minne blott? Nu på söndag sker historia inom Svenska kyrkan. För första gången hittills vigs två kvinnor till biskopar samtidigt ....


Snart ett minne blott?
Nu på söndag sker historia inom Svenska kyrkan. För första gången hittills vigs två kvinnor till biskopar samtidigt. Eva Brunne vigs till biskop i Stockholms stift och Tuulikki Koivunen Bylund i Härnösands stift. Jippie! Det går åt rätt håll!

Glädjande nog är en av biskoparna lesbisk. Eva Brunne lever i partnerskap med sin fru. Det går framåt inom svenska kyrkan. (Ska hon månne låta sig vigas även till sin partner nu)

Men alla är inte lika glada över det. Enligt dagens Metro protesterar Anglikanska kyrkan och biskopar från Baltikum vägrar att närvara. Det är så jag har lust att säga att nu går skam på torra land. När ska gubbarna och homofoberna ge sig?

Jag passade på att läsa på lite mer om de biskoparna electa (ännu ej vigda) på svenska kyrkans webb. Jag lär mig att varje ny biskop väljer ett valspråk och skapar ett biskopsvapen (det senare helt nytt för mig). Följer du länken ser du exempel på två biskopsvapen från 2005.

Eva Brunnes valspråk är "Gör inte skillnad på människor" och jag kan tänka mig att hon som flata har haft anledning att meditera över det många gånger! (Och kanske också under själva biskopsvigningen.
Tuuliki Koivunen Bylunds valspråk är "Kärleken fördriver rädslan" och känns som ett valspråk i tiden. Dessutom är det ett valspråk jag känner starkt för, eftersom min mission är att bidra för mer kärlek (och mindre rädsla). Tack biskopen!
I dessa tider då jag lägger märke till så mycket intolerans från alla möjliga håll, känns det ändå bra att Svenska kyrkan framstår som hyfsat radikal. För några veckor sedan sade kyrkomötet ja till samkönade äktenskap och med vigsel i kyrkan. Och nu kommer alltså den första lesbiska biskopen. Hon berättar på Svenska kyrkans webb att det inte alltid varit så lätt.
Jag citerar:

"Som homosexuell har Eva Brunne ibland känt sig utsatt och det har gett henne ett engagemang för andra.
- Jag vet vad det är att bli ifrågasatt. Jag är i den lyckliga situationen att jag har makt och jag kan använda den till gagn för dem som ingen makt har, säger Eva Brunne, i dag stiftsprost i Stockholm."



Related

Svenska kyrkan 5664499822308925635

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item