charlottecronquist

Samtal om lust och liv 2

Det andra samtalet om lust och liv kretsade kring begreppet skam, vad skam egentligen är och i vilka situationer vi skäms. ...


Det andra samtalet om lust och liv kretsade kring begreppet skam, vad skam egentligen är och i vilka situationer vi skäms.

Orsaken till att vi valde just det temat är att skam varit så centralt i mitt eget liv. Det är inte för inte som jag valde titeln: Ingen skam i kroppen – frigör din sexuella kraft till min bok. Jag ville vända på begreppen och träda fram som skamlös, istället för att lida under skammens ok.

Vi kom fram till att skam är något som håller oss tillbaka och att den ser olika ut i olika kulturer. Det är alltså kulturen som fyller skambegreppet med innehåll. I Iran kan en kvinna betraktas som hora om hon kysser en man (skäms kvinna!) medan det krävs mer för att en kvinna i Sverige ska skämmas.

– Kan det vara så att skam finns för att den har något slags funktion, frågade sig någon.

Ja, det kan man verkligen fundera på. Vi kloka samtalare fann inget svar på just den frågan.

– För tio år sedan förstod jag skillnaden mellan skam och skuld, sa en av deltagarna. Skuld är att göra fel och skam är att vara fel.

Vi fann en massa anledningar till skam. Här är några exempel som vi tittade lite närmare på:

När vi inte räcker till.

När vi inte lever upp till egna och andras krav eller förväntningar. (Där vi ofta själva sätter upp en alldeles för hög ribba).

När vi tappar kontrollen.

När andra blir besvikna på oss.

När vi gör misstag eller glömmer något.

När vi råkar skada någon.

När vi ber om något.

När vi är för mycket.

När vi tänker på sex.

När vi inte är ”fina”flickor (eller pojkar).

Och vad gör då jag när jag kommer på mig själv med att skämmas? Jo, jag erkänner öppet att jag skäms. När man tar fram trollen i solen så spricker de. Dagen efter vårt samtal i sofforna hemma i vardagsrummet hade jag tappat bort ett möte. Som jag skämdes. Min klient ringde och frågade var jag var och jag gick säga precis som det var. Alexander skjutsade mig till klienten och jag gick be om ursäkt. Så enkelt var det ur världen.

Jag tror att ett av de bästa recepten att möta skamkänslor är just det. Att erkänna att dem finns. Att inte smita ifrån dem. Att lära sig hantera känslorna. Och långsamt kan de ge vika. Viss skam kan kanske vara bra att känna (Det är ju dumt att tappa bort en klient) medan jag jobbar aktivt för att sluta skämmas för att ”vara för mycket”. Så jag är då och då ”för mycket”, jag tar plats och märker att jag överlever.

Var för mycket du också! Det läker!

Nästa gång träffas vi den 7 december. Då är temat svartsjuka. Välkommen

anmäl dig via www.lustochliv.se

Related

samtal om lust och liv 2133321365376667203

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item