charlottecronquist

Du kommer väl ihåg relationsunderhållningen?

Du som följer mina göranden och låtanden på Facebook, vet att jag har ägnat helgen åt vad jag skulle vilja kalla för relationsunderhållning....



Du som följer mina göranden och låtanden på Facebook, vet att jag har ägnat helgen åt vad jag skulle vilja kalla för relationsunderhållning.

Det är en form av underhåll som jag tror att det är ganska vanligt att underskatta vikten av.

Det är som historien om paret som hade varit gifta i några decennier. Makan kände sig varken sedd eller bekräftad av maken. De gick till familjerådgivare och makan utbrast:
– Du säger aldrig att du älskar mig.

Maken tittade lite förvånat på sin hustru.
– Jag sa ju att jag älskade dig när vi gifte oss, jag lovar att berätta för dig om det ändrar sig.

Det är lätt att småle åt den historien. För så illa sköter väl få sina relationsunderhåll? Men fundera på vad du faktiskt gör för att visa din partner uppskattning, kärlek eller omtanke. Om du tar honom eller henne för given, så kanske du med förvåning en dag kommer att märka att din vackra turturduva plötsligt har flugit ur boet.

Om jag generaliserar (grovt kanske en del tycker) är det oftare kvinnan i relationen som står för det mesta av känslosnacket. Jag har hört om många kvinnor som föreslagit äktenskapsrådgivning, som velat prata, som mötts av besvärad tystnad, som har talat om gemensamma problem, men mötts av den där tomma blicken från partnern som inte förstår var som sägs (tycks det som). Är det så hemma hos dig är det inte så konstigt eftersom kvinnor tränas på att relatera, känna och tänka på andra (framför oss själva) från tidig ålder. Jag har ägnat mycket tid i mitt liv åt att känna in andra, tajma in att säga saker vid rätt tillfälle och försökt att räkna ut vad min partner behöver och när.

Och den som gör det rätt mycket kan – som makan i historien – till slut bli lite sned om hon inte upplever att hon blir mött, eller tackad, eller omkramad eller vad det nu kan vara. Hon kanske inte tänker på – eller lägger märke till – att partnern visar omtanke på ett annat sätt än hon. (Han kanske säger: Jag älskar dig genom att fixa något i hemmet, till exempel).

Lever man tillsammans i många år är det svårt att undvika att gå in i olika roller. Många väljer att gå in i sina föräldraroller så mycket att de tappar bort sin kärleksrelation (det kan jag känna igen mig i). Är livspusslet tajt är det lätt att prioritera lusten och sin partner lägst, hon eller han finns ju liksom bara där.

Och det är här jag tror det är viktigt att stanna upp. Du som följer min blogg vet att jag tycker att det är viktigt att våga prioritera lust, skapa rum för lust och kanske också att skapa lust för lust.

När du märker att du börjar se avigsidorna hos din partner, eller när du börjar se fler avigsidor än fördelar hos din partner, då behöver du nog stanna upp. För det är lätt att en relation börjar rutscha utför om en eller båda blir felsökare. ”Du tvättade inte.” ”Du tar aldrig initiativ till sex”. ”Vad fet du har blivit?”. ”Du snarkar.” ”Jag får sköta allt i et här huset.”
Det är klart att det inte är så lätt att bli tänd på eller kåt på någon som du väljer att reta dig på för det mesta.


Ta då ett steg bakåt. Börja se det du gillar hos din partner och uppmuntra det. Säg det positiva. Om det är så att du saknar något hos din partner, uttryck din önskan istället för att gnälla på honom eller henne.

Detta, att se det goda, att se det du först förälskade dig i, att krama om honom eller henne och känna glöden som finns mellan är, det är en del av relationsunderhållet.

Och ibland kan det behövas lite mer.
Jag kände att det var dags att jag visade min man uppskattning på ett tydligare sätt. Så jag planerade in en liten överraskningsresa tillsammans med honom i samband med alla hjärtans dag. Det var ingen total överraskning eftersom jag bad honom att vara obokad under 24 timmar. Men förutom det hade han bara en lista på saker han skulle ta med sig i en väska.


Jag valde att ta med honom upp till Kullens fyr och ta en huttrande vinterfika där, sedan styrde vi kosan söderut mot Helsingborg där vi tog in på Grand och fick en tvåtimmarsbehandling på Njuta spa, vi läste kärleksdikter för varandra och sedan avslutades kvällen med en god trerättersmiddag på hotellet. När han vaknade på morgonen kunde han se min kärleksdikt här på bloggen.

Och är det så att du vill göra underhållet till lågbudget så är det väl mest fantasin som sätter gränser. Låna ut barnen (om sådana finns), låna en sommarstuga, stanna hemma, ta en skidtur, bada i stearinljus sken, skapa ett kamasutrasovrum och älska i timmar…

Men vad du gör, titta på din partner. Minns hur du darrade av åtrå den första tiden. Och möt den delen i honom eller henne då och då. Han eller hon är mycket mer än kringströdda strumpor, felklämda kaviartuber eller bristande närvaro. Han eller hon är också hetta, kåthet, skönhet, galenskap, impulsivitet.
Så lägg in tid för regelbundet relationsunderhåll i ditt liv!

Related

sex 1018736419413951842

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item