Menstruation: En blå vätska, eller?
Mensbild som inte skulle funka i reklamen? (Bilden från www.vaginarts.com Klickar du på länken kommer du till en bejakande bildberättelse om...


Klickar du på länken kommer du till en bejakande bildberättelse om menstruationen)
Så klart vet du vad mens är. Kanske har du också ett namn för det. Där jag växte upp hade vi montan. Andra hade lingonvecka. Någon hade helt enkelt mens.
Vi vet alla att det handlar om blod. Om att det kan blöda olika mycket hos olika (och hos samma) kvinnor.
Ändå är mensreklamen ett sådant där flagrant exempel på att på en och samma gång tala om det och undvika att göra det.
Och att antyda att blodet just kommer från vårt allra heligaste är något man absolut inte ska låtsas om. För att säga ordet vagina i en reklamfilm i amerikansk teve funkar inte. Filmen stoppades av de flesta tevebolag. Även sedan ordet ersatts med ”där nere”.
När har du sett rött färg i mensskyddsreklam? Jag har gjort det en gång, då var det en tjej som tryckte in vätska från en blodapelsin i en binda. Ganska vågat, möjligen?
Jag läser en artikel i New York Times (tack Alexander) som handlar en del om dubbelmoralen kring mensreklamen och att det nu finns företag som vill diskutera sin egen dubbelmoral. Och som möts av moralpanik.
Klipp ur en reklamfilm:
”Hur jag gillar att ha mens? Jag älskar det. ” ”Ibland har jag bara lust att springa på stranden”, säger hon medan kameran fotograferar henne där springer. ”På tredje dagen brukar jag verkligen vilja dansa”, fortsätter hon och vi ser bilder av kvinnor som dansar extatiskt. Medan en blå vätska hälls på en binda så säger hon: ”Reklamen i teve hjälper mig verkligen eftersom de använder blå vätska och jag tänker: Aha, det är vad som ska hända.”
Det roliga är att det reklamen driver med är företagets egna reklamfilmer som de visat under förra året både i USA och Europa. (Du har säkert sett dem, menstruerande kvinnor i vita kvinnor som känner sig fria och kan dansa på stranden…)
En representant för företaget säger till New York Times:
– Vi är också medskyldiga till det här, därför väljer vi att sätta ljuset på oss själva. Vi säger: Titta vad vi har gjort tidigare.
Och visst är det märkligt att mensskyddsreklam är så … låt mig säga blodlös? Det är som att vi kvinnor inte sitter på toaletten och byter mensskydd, får blod på händerna och ibland är tvungen att torka bloddroppar på vägen mellan sovrummet och toaletten (vilket exempelvis händer mig), eller att vi kanske undviker just vita kläder, för att vi har erfarenhet av att blöda igenom och det är så otroligt synligt i vitt.
Elissa Stein har tillsammans med Susan Kim skrivit boken: ”Flow: The cultural Story of Menstruation.” Hon säger till NYT:
– Reklamen är steril och visar inte alls vad menstruation är. Du ser aldrig en toalett, ser aldrig en kvinna som använder produkterna. Du ser aldrig någon som har ont eller känner sig ledsen, den visar alltid glada, lekfull och sportiga kvinnor.
Den nya kampanjens syfte är både att parodiera de här konventionerna och att göra intrycket av att deras kampanj är mer uppriktig. Men uppriktigheten har visat sig vara för margstark för vissa amerikanska tevekanaler.
En av de ansvariga för reklamkampanjen berättar att hon inte kunde använda ordet ”vagina” i mensskyddsreklamen … för tre stora tevebolag. Kvinnan i reklamen var tvungen att säga ”där nere i stället”.
– Det är rätt kul eftersom hela reklamen handlar om censur och så blir vi censurerade, säger Merrie Harris som arbetar på reklambyrån. Hela den här genren har varit väldigt förskönande, till och med nedlåtande. Vi vill säga: nu räcker det med förskönande omskrivningar. Tampong är inget fult ord, och inte vagina heller. Eller hur!
Klickar du på länken nedan ser du en reklamfilm som finns på företagets hemsida. Jag lyckades inte "bädda in den".
U by Kotex* – View period stories. Then, speak up and share your own period experiences.