charlottecronquist

Mörkermännen slår till igen: Brottsligt att få missfall i Utah

Jag var välkomnad och efterlängtad. Så önskar jag att alla barn ska få möta världen. Och det är en självklar rättighet för kvinnor att välja...

Jag var välkomnad och efterlängtad. Så önskar jag att alla barn ska få möta världen. Och det är en självklar rättighet för kvinnor att välja om de ska fullfölja en graviditet eller inte. (Familjebild, mamma och jag på mitt dop)

Mörkermännen finns spridda över hela världen. Just den här gången ser jag dem leva loppan i delstaten Utah, där man planerar en lag som innebär att kvinnor som gör illegala aborter kan anklagas för mord och där det i förlängningen kan vara brottsligt att få missfall. Åh, vad jag föredrar ljusa, kärleksfulla människor, framför dessa mörkermän, som faktiskt skrämmer mig.

Jag måste inleda med att säga att jag är för kvinnors rätt att göra abort. Jag har själv gjort abort som ung, när jag ansåg att jag inte var kapabel, vare sig att försörja eller fostra ett barn. Det var rätt beslut och jag älskar djupt, innerligt och reservationslöst de tre barn jag senare födde. Mina barn var både planerade och mycket välkomna.

Tänk om det startade så för alla barn. Om alla blivande mödrar kände förväntan inför vilken varelse de bar i sina livmödrar, där de såg fram emot att föda barnen, i smärta om så behövdes.
Men så ser verkligheten inte ut. Det händer att kvinnor blir gravida mot sin vilja. Det händer att kvinnor våldtas och frukten blir en graviditet. Det händer också att tonårstjejer – precis som jag en gång – blir oplanerat gravida (ibland av slarv, ibland av otur, ibland av något annat skäl).

Är man då en god katolik eller god mormon ska man föda sitt barn.
Det spelar ingen roll hur befruktningen gått till.
Det spelar ingen roll om den blivande mamman precis har fått sin första mens och knappt hunnit bli kvinna.
Det spelar ingen roll om hon blivit utsatt för tortyr och gruppvåldtäkt.
För vissa mörkermän spelar det inte ens någon roll om flickan/tjejen/kvinnan riskerar sitt eget liv genom att fullfölja graviditeten. ”Pro life”, som abortmotståndarna brukar kalla sig, ska gälla. (Följ länken och se hur de argumenterar).

Och nu marscherar mörkermännen lite här och var. Ibland är de i kvinnoskepnad, som republikanernas vicepresidentkandidat Sarah Palin i senaste amerikanska presidentvalet.
(Hon har offentligt sagt att hon inte skulle säga ja till att hennes dotter gjorde abort, även om graviditeten var en följd av en våldtäkt. Skönt att inte ha henne som mamma...)


Det som är på tapeten just nu är en ny lag som är på väg att antas i den amerikanska delstaten Utah, du vet den där delstaten där många är mormoner.
De ledande politikerna i delstatens beslutande församlingar är överens om att tillåta att blivande mödrar som gör illegal abort kan anklagas för mord.
Enligt den lokala tidningen Salt Lake Tribune började det hela med att en 17-årig kvinna betalade en man 150 dollar för att han skulle slå henne för att framkalla ett missfall (vilket inte lyckades, barnet föddes och adoperades bort, enligt Aftonbladet).
Lagen tillät inte att han blev dömd för det.
Förra torsdagen röstade delstatens senat igenom en lag (med de överväldigande röstsiffrorna 24 mot 4) om att kriminalisera om en kvinna medvetet gör något som kan leda till en graviditets ”olagliga avslut”.
Den säger samtidigt, Gud ske lov, att en kvinna inte kan bli ställd inför rätt för att ordna en legal abort. (Vilka regler som gäller för legal abort i Utah vet jag inget).

Nu är det upp till guvernören Gary Herbert att bestämma om lagen ska träda i kraft.
Några lokala demokrater är oroliga.
Det som oroar dem är att ordet reckless står med som en kriminell handling som kan leda till missfall. Reckless som kan betyda vårdslöshet eller dumdristighet och som alltså – enligt dem – skulle kunna innebära möjligheter att åtala kvinnor som blir utsatta för våld i hemmet för mord om de får missfall.
Men det skulle också kunna innebära att det kan vara brottsligt att vara gravid och åka skidor...

Men demokraternas invändning kom för sent, tyckte den majoritet som röstade igenom lagförslaget, enligt Salt Lake Tribune.
Kritikerna menar att den nya lagen - om guvernören godkänner den - kommer att drabba kvinnor som får spontana missfall och att den därmed är ett hot mot kvinnors integritet och frihet. (Aha, du drack vin under graviditeten, du fick missfall, gå i fängelse, gå i fängelse utan att passera gå...)
–Lagen för varje gravid kvinna som får missfall potentiellt skyldig till mord, säger Missy Bird
, chef för Planned Parenthood Action Fund of Utah, till Independent.

Related

mörkermän 7428292514362839958

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item