charlottecronquist

Det här med vänskap

Förhandsgranska Här befinner jag mig just nu - alltså inne i detta vackra hus på Ramsö. I torsdags, strax innan askmolnet satte stopp fö...


Här befinner jag mig just nu - alltså inne i detta vackra hus på Ramsö.


I torsdags, strax innan askmolnet satte stopp för flygtrafiken, steg Alexander och jag iland på Bromma flygplats.
Vi var på väg till Ramsö, två stopp från Vaxholm med en av de vita båtarna.
Vårt mål var att ha en återträff med de Underbara.
Och djup vänskap är verkligen underbar.




Vi började lära känna varandra för knappt två år sedan, ett gäng på drygt tjugo personer som var modiga nog att gå världens första utbildning till sexsibilitycoacher. Så här i efterhand kan jag känna mig som en pionjär. Då kändes det mest pirrigt. Vilka skulle jag möta på utbildningen? Vad skulle jag lära mig? Hur skulle det påverka min och Alexanders relation, med tanke på att vi gick utbildningen tillsammans, men ändå var där som individer?


Nu träffas nio av oss i Ingrids vackra skärgårdshem, ett hem som bär många spår av hennes resor för livsprojektet Qvinna i världen, som nyligen resulterade i ett boksläpp som bland annat blev uppmärksammat i teve (SVT).


Det är en så härlig känsla att möta människor som jag har en innerlig relation till. Människor som har sett mig skratta, gråta, leka, lära… människor som har sett mig stor och stark, människor som har sett mig sårbar. Människor som har mött och accepterat hela mig. Och vice versa. Människor som nu finns inne i mitt hjärta, som är en del av min familj, som känner mig mer än många av dem jag har blodsband med. Människor som jag tar emot precis som de är. Människor som är så sinsemellan olika, men som ändå förenas i ett sökande efter livsglädje och livskraft och som i hög grad lever ut den.


Bland det underbaraste i det här gänget är kramarna. Bara kramarna gör resan värld. Att liksom omslutas av varandra, stå tätt ihop, känna varandras andning och stanna i varandras närhet en liten stund. En minut, två minuter… ibland mer, beroende på kramarnas behov i just det ögonblicket.


Jag har sånt behov av den kravlösa och kärleksfulla närvaron. Och just det är också viktigt, det som vår ärkeängel Lorenzo (skaparen av sexsibility) brukar säga: Nära vara.


Så nu är vi på Ramsö i tre dagar för att nära vara. Vi hinner prata (allt från var vi är nu, till marknadsföring av sexsibilitycoachning), dansa, qigonga, massera, andas… och detta i ett innerligt kärleksfullt flöde.


Jag är så tacksam!


Tack Alexander, Jessica, Sofia, Tor, Emilia, Thess, Sarasai, Ingrid och mig själv förstås.

Related

sexsibilitycoach 222036408740886920

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item