charlottecronquist

Kramförbud på skolor i USA

Förbjudet på allt fler skolor. Det är underbart att kramas. Särskilt underbara är långa, kroppsnära, kärleksfulla, närvarande kramar. Men d...

Förbjudet på allt fler skolor.

Det är underbart att kramas.
Särskilt underbara är långa, kroppsnära, kärleksfulla, närvarande kramar.
Men det är inte alla som gillar den sortens kroppskontakt.
På flera skolor i USA kan eleverna bli avstängda om de kramas. Suck.

För en massa år sedan bodde jag ett år i Frankrike. Min son Albert fick börja i första klass i fransk skola. När han började kunde han bokstavligen ingen franska. Väldigt snabbt kom han på ett bra sätt att få kontakt på rasterna. Han pussade tjejerna. Hans ivriga pussande smittade av sig på klasskamraterna och snart blev rasterna stora pusskalas. Men så klagade någon och pussandet blev förbjudet. Men då hade Albert redan hunnit lära sig en del franska…
Nåväl. Den där rädslan för kroppskontakt härjar lite här och var. Du kan ju börja med att fråga dig själv vilka du väljer att krama när ni hälsar, vilka du tar i hand och vilka du bara vinkar till (eller annat hälsningssätt). Vissa människor visar liksom med hela sin kropp att det vore att kränka deras integritet att krama dem, om än på tonårsvis, med en lös arm slängd runt halsen, medan andra liksom bjuder in en i famnen.

Jag känner också kindpussare. Vissa låtsaspussas bara. Jag hör ett pussljud nära mina kinder och inser att närmare än så ska vi inte gå. Andra ger härliga smällkyssar på kinderna.
Så har vi de olika kramvarianterna. Tonårskramen som jag nyss nämnde, som är mer en markering ”ja, ja i den här familjen kramas vi så då gör jag det också, fast bara till hälften). Eller de korta, korta kramarna. Eller de där långa medmänskliga kramarna jag inledde med. De som är så härliga!

Jag minns när Albert blev introducerad till långkramarna. De var på vår sexsibilitycoachfest i december förra året. Långa kramar. Han såg ut att gilla dem.
Det kan uppstå små problem för mig när jag inser att jag hälsat på oväntat eller ”fel” sätt till någon. När jag råkar krama en kindpussare. När jag håller kvar kramen lite för länge för en kortkramare. När jag riktigt håller om en tonårskramare.
Handhälsningarna brukar sällan vara problem. Det är så tydligt vilka som vill ha det så. Och allt detta för att jag läste både i Aftonbladet och på CBS om en skola i USA som förbjudit fysisk kontakt. (Fysisk kontakt, inga give me five här inte…) Och då gick hela det där associationspaketet igång hos mig. Så klart tycker jag spontant att detta ligger väldigt nära mörkermännen… (se tidigare inlägg om dessa, sök på mörkermän som hittar du en hög blogginlägg).
Rektorn på en skola i Portland, på amerikanska västkusten, höll på att få nippran på allt kramande på skolan. Hon menade att det spridit sig ett kramvirus på West Sylvan Middle School enligt Oregon live. Tjejer kom försent till lektionerna på grund av allt kramande.
– När en lektion slutade kunde en klasskamrat en en annan i andra änden av korridoren, ropa högt, springa genom hela korridorren och kasta sig i varandras armar, berättar rektorn Allison Couch.
Så för en dryg månad sedan förbjöds kramar på skolan. Ett bärande skäl är att det enligt rektorn finns de som fått ofrivilliga kramar och en del föräldrar har klagat på det. Och man har lyckats hitta ett fall där två lite äldre tjejer kramade en lite yngre kille i mobbningssyfte. Föräldrar sa också att en del tjejerna kramade killar för att se hur snabbt de fick stånd...
Och i ett samhälle som är livrädda för närhet mellan människor, så är det kanske inte så konstigt att kramande elever ger dem stora skälvan? Nu sprider sig förbudsmentaliteten.
Enligt Oregon live finns det exempel på kramförbud eller kramrestriktioner på många skolor runt om i USA.

Ibland är det ju så att en regel skapas med goda avsikter. Så verkar det var på East Shore Middle School i Milford, Connecticut. Där infördes en icke-röra-policy efter en incident där en elev fick föras till sjukhus.
I ett brev till föräldrarna skrev rektorn Catherine Williams att icke-röra-policyn innefattade, sparkar mot könsorgan, att ta på eller röra vid andra på ”personliga delar” av kroppen, och att kramas.
– Fysisk kontakt är förbjuden för att alla elever ska känna sig trygga i skolan, skrev rektorn. Elever och föräldrar blev skitförbannade, eftersom det innebär inskränkningar av beröring som inte är våldsam. Och rektorn gick så långt så att den som rör någon i värsta fall skulle kunna kickas ut från skolan.
En del tycker att skolan går för långt. Andra tycker att policyn är löjeväckande. Drar man resonemanget till sin spets går det ju knappt att genomföra gymnastiklektioner. Och visst, ge sjutton i att slå på varandra. Men fortsätt kramas! Det tycker jag.

Related

USA 8373925558631785287

Skicka en kommentar Default Comments

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item