charlottecronquist

Förbjuden kyss kan ge fängelse

Värt en månads fängelse? Offentlig kyss gav fängelsedom. Ett skämt? Icke. I Dubai (en del av förenade Arabemiraten) är det förbjudet att ky...

Värt en månads fängelse?


Offentlig kyss gav fängelsedom.
Ett skämt?
Icke. I Dubai (en del av förenade Arabemiraten) är det förbjudet att kyssas offentligt.



Vad lever jag i för värld egentligen? I går skrev jag om skolor i USA som förbjudet kramar och i dag handlar det om förbjudna kyssar.

Den här gången handlar det om oljestaten Dubai. Där råder stränga lagar. Det är exempelvis förbjudet att kyssas offentligt, att dricka alkohol och häromåret fick ett par som älskade på stranden 3 månaders fängelse (som visserligen senare upphävdes. Men ändå.)


När jag läser artiklar om det nu aktuella fallet så slås jag av att diskussionen inte alls handlar om Dubais lagstiftning, utan om att det påstått kyssande paret säger sig vara missförstådda. Att det bara handlade om en puss på kinden (den berömda pusshälsningen jag skrev om i går.)
Paret har bedyrat att de både känner till och respekterar Dubais lagar. Fast de är väl antagligen så illa tvungna tänker jag.


Enligt BBC och Aftonbladet träffades Ayman Najafi och Charlotte Adams på en hamburgerrestaurang i november förra året. Enligt paret möttes de med en kindpuss. Men en 38-årig kvinna anmälde dem för att ha kysst varandra offentligt. Det var bara det att hon själv inte hade bevittnat kyssen, det hade hennes tvååriga dotter gjort… De är också anklagade för att ha druckit alkohol.


Nåväl. Paret dömdes till en månads fängelse och böter på ungefär 25 000 kr. De blev fråntagna sina pass (och är alltså fortfarande kvar i Dubai, verkar det som). De överklagade domen och häromveckan förlorade de målet. De ska krypa in i buren och betala sina böter enligt domstolen.

John Strawson, som är expert på muslimsk lagstiftning, är inte förvånad över domen.


– Problemet i just det här fallet är att en av de brittiska medborgarna är muslim. Och jag tror att kombinationen av det påstådda kyssande och att dricka alkohol illegalt gör att myndigheterna vill statuera ett exempel och tolka lagen strängt, säger han till BBC Radio.


Han menade att myndigheter i Dubai ofta inte låtsas om utlänningars beteende, på grund av de stora turistinkomsterna. Men nu verkar en omsvängning vara på gång. Och brittiska UD råder britter att följa de lokala lagarna.

Related

mörkermän 8460150059809270454

Skicka en kommentar Default Comments

  1. Hej!

    Jag hittade din blogg av en slump och har nu börjat läsa den. Tycker den är mycket fin och intressant :) Jag läste igenom bloggen och såg vilka böcker som betytt mycket för dig. Såg att du nämnde Steget ut ur rädslan. Den verkar underbar. Jag har försökt få tag på den boken så länge. Den är slut överallt, slut hos leverantören.

    Jag känner att det skulle vara helande för mig att läsa den. Har du möjlighet- eller känner du någon som skulle kunna sälja sin lästa bok till mig? Det skulle betyda oerhört mycket för mig.

    kram Helena

    SvaraRadera
  2. Skicka ett mejl till mig charlotte@lustochliv.se så kanske jag kan fixa det. Klarar du engelska?

    SvaraRadera

emo-but-icon

Följ 100% Charlotte

Charlotte Cronquist

Charlotte Cronquist
Bloggen för dig som vill få ut det mesta av livet. Författaren och coachen Charlotte Cronquist lär dig hur du får bättre relationer och hur du kan älska livet mer. Blogposts in English available.

onlinekurser

coaching

prenumerera

100%-podden

Leta i den här bloggen

Få nya inlägg

Prenumerera på 100% Charlotte

Besökare (sidantal)

item